آخرین شرایط واکسن های ایرانی کرونا، شروع واکسیناسیون همگانی در کشور از مهرماه

به گزارش جعبه مهر، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به تاثیر تحریم ها بر فراوری واکسن های ایرانی کرونا، گفت: با این حال پیش بینی ما برای شروع واکسیناسیون همگانی کرونا از حدودا مهرماه امسال است.

آخرین شرایط واکسن های ایرانی کرونا، شروع واکسیناسیون همگانی در کشور از مهرماه

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی قانعی درباره آخرین اخبار پیرامون واکسن های ایرانی کرونا، گفت: الان واکسن کرونا بنیاد برکت در حال طی کردن فاز دو و سه مطالعات بالینی است. واکسن انستیتو رازی با نام کووپارس و واکسن وزارت دفاع با نام فخرا در مرحله اول کارآزمایی بالینی قرار دارند و احتمالا تا آخر فروردین یا نیمه اول اردیبهشت هم یک یا دو واکسن دیگر بتوانند مجور شروع کارآزمایی را دریافت نمایند.

وی تاکید نمود: بنابراین پیش بینی می کنیم از شهریور یا مهر ماه واکسن های ایرانی را به میزان احتیاج وارد بازار کنیم.

وی درباره واکسن کوو ایران برکت، اضافه کرد: اگر مجوزها در اواسط فاز سوم مطالعات که به آن فاز تحلیل بِینابینی گفته می گردد، دریافت گردد، می توانند واکسیناسیون را از اوایل تیرماه شروع نمایند. در واقع ممکن است فراوری انبوه واکسن بنیاد برکت از خرداد شروع گردد و ذخیره سازی هم صورت گیرد و پس از دریافت مجوز اقدام به توزیع آن نمایند.

قانعی درباره انتها واکسن فراوری مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا، بیان نمود: 100 هزار واکسن به کشور وارد شده است و فکر می کنم از دهه سوم فروردین ماه فاز سوم تست بالینی آنها شروع گردد. این 100 هزار دوز قرار است به داوطلبین تزریق گردد که البته هنوز فراخوانی برای جذب داوطلب صادر نشده است.

وی درخصوص دیگر طرح های مطالعاتی واکسن ایرانی کرونا، اظهار کرد: از ابتدا 11 پرونده وجود داشت که 3 پرونده در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند و پیش بینی می کنیم از تعداد کلی، 8 پرونده بتوانند پیروز عمل نمایند. نسبت به سایر کشورها این تعداد فراوری نماینده بسیار خوب است.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، تاکید نمود: پیش بینی ما برای شروع واکسیناسیون همگانی کرونا از حدودا مهرماه امسال است.

وی درباره تزریق واکسن کرونا به بچه ها، توضیح داد: در جهان درخصوص واکسیناسیون بچه ها هم مطالعاتی در حال اجرا است اما ما فعلا در ایران مطالعه ای در این زمینه نداریم و فعلا از نتایجی که جهان اعلام کند استفاده خواهیم کرد.

قانعی با اشاره به تاثیر تحریم ها بر فراوری واکسن کرونا، گفت: آنچه که ما در محل حمایت شرکت ها می بینیم این است که به محض آنکه اسم ایران می آید کاری می نمایند که مانع دست یابی ما به مواد و محصولات مورد احتیاج می شوند. بنابراین اگر فعلا واردات بعضی اقلام صورت می گیرد با دور زدن تحریم ها اتفاق می افتد وگرنه آنها هرچه توانستند مانع ما شدند و حداقل برای تامین ماده اولیه یک واکسن دستور سریع دادند که کسی به ما ماده اولیه نفروشد؛ البته این فقط مخصوص ما نیست بلکه در حال ذخیره اقلام و واکسن برای خودشان هستند. الان 70 درصد واکسن کرونا را تنها 10 کشور بردند؛ بنابراین در خصوص ایران بی عدالتی و سختگیری زیادی صورت می گیرد اما در عین حال ما برای ماده اولیه از شرکت های دانش بنیان ایرانی حمایت می کنیم.

قانعی درباره راه اندازی خط فراوری واکسن اسپوتنیک وی در ایران نیز بیان نمود: فکر می کنم سوش خط واکسن اسپوتنیک یا وارد ایران شده است و یا تا آخر هفته به کشور می رسد و حدودا پیش بینی می کنیم این واکسن هم طی 3 ماه آینده فراوری تحت لیسانس خود را در ایران شروع کند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9584

به "آخرین شرایط واکسن های ایرانی کرونا، شروع واکسیناسیون همگانی در کشور از مهرماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط واکسن های ایرانی کرونا، شروع واکسیناسیون همگانی در کشور از مهرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید