ارائه روش نوین برای رسوب گیری مبدل های حرارتی، ایران سومین کشور صاحب دانش فنی توپک

به گزارش جعبه مهر، محققان دانشگاه علم و صنعت به منظور رسوب گیری مبدل های حرارتی نیروگاهی علاوه بر ساخت دستگاه توپک رانی، گویچه های پلیمری را بومی سازی کردند که به گفته آنها این فناوری علاوه بر پیشگیری از تشکیل رسوب مجدد حین عملکرد مبدل سبب بازده پایدار حداکثری در آنها می گردد.

ارائه روش نوین برای رسوب گیری مبدل های حرارتی، ایران سومین کشور صاحب دانش فنی توپک

دکتر محمد فصیحی دستجردی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی و از محققان این طرح در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در این مطالعات موفق به طراحی و ساخت سیستم آنلاین توپک رانی برای مبدل های حرارتی شدیم، گفت: دستگاه توپک رانی برای رسوب گیری از مبدل های حرارتی طراحی شده است که می توان به هر نوع تجهیز دیگری متصل کرد، بدون آنکه عملکرد آن تجهیز را مختل کند.

وی با اشاره به روش های کنونی رسوب گیری در صنایعی چون نیروگاهی، اظهار کرد: در نیروگاه ها برای رسوب گیری لوله ها ابتدا نیروگاه ها شات دان شده و مبدل از خط خارج می گردد و بعد از آن آغاز به اسیدشویی می گردد که این روش علاوه بر آن که هزینه بر است، موجب خوردگی لوله ها خواهد شد، ضمن آنکه میزان رسوب گیری کمتری نسبت به روش توپک رانی دارد.

فصیحی با بیان اینکه ما در این پروژه روش پلیمری- مکانیکی را ارائه دادیم، خاطر نشان کرد: به این معنا که یکسری گویچه های پلیمری را فراوری کردیم که دانش فنی این گویچه ها در انحصار دو شرکت آلمانی و چینی است و ایران سومین کشور دارنده این دانش فنی است.

این محقق با بیان اینکه گویچه ها با مهندسی معکوس در کشور به فراوری انبوه رسید، یادآور شد: این گویچه ها در داخل کالکتور دستگاه تزریق می گردد و با پمپ توپک وارد مبدل آب گرم می گردد و بعد از وارد شدن به داخل مبدل، به داخل لوله ها وارد خواهد شد تا عمل رسوب گیری لوله ها انجام گردد.

به گفته وی، گویچه ها بعد از انجام عمل رسوب گیری وارد کالکتور و بازفرآوری می شوند.

گویچه های پلیمری که به وسیله سایش رسوب گیری می نمایند

فصیحی عمل رسوب گیری به این روش را به مدت 30 تا 45 روز ذکر کرد و ادامه داد: با این روش رسوب گیری به طور کامل انجام خواهد شد، ضمن آنکه هزینه های مربوط به رسوب گیری نیز به میزان زیادی کاهش خواهد یافت، به گونه ای که هزینه ای برای کارفرما در پی ندارد.

این محقق دانشگاه علم و صنعت، گویچه های ساخته شده را بر پایه پلیمر دانست و ادامه داد: این گویچه ها در دو نوع کوتینگ دار (پوشش دار) برای رسوبات فلزی و سخت و نوع RB برای رسوبات نرم تر ساخته شده است.

وی با بیان این که این گویچه ها که با جریان آب وارد لوله می شوند، قطری به اندازه یک میلی متر بیشتر از قطر لوله دارند، خاطر نشان کرد: این گویچه ها حالت ارتجاعی دارند؛ از این رو در زمانی که با فشار آب وارد لوله می شوند، باز می شوند و رسوبات لوله را به وسیله سایش سطح داخلی لوله و با چند بار عبور می تراشند.

فصیحی با تاکید بر اینکه سطح این گویچه ها دارای خلل و فرج است، یادآور شد: میزان رسوب گیری این گویچه ها به میزان تزریق توپک ها، حجم آب ورودی، تعداد عبور توپک ها و مدت زمان قرارگیری گویچه ها در لوله بستگی دارد.

وی کاربرد این روش را در صنایع نیروگاهی، پتروشیمی ، پالایشگاهی، آب و فاضلاب، تصفیه خانه ها، آب شیرین ها، کشتیرانی و تمام سیستم هایی دانست که با آب دریا و آب های با سختی بالا سر و کار دارند.

فصیحی در عین حال با اشاره به استفاده از دستگاه توپک رانی در رسوب گیری در صنایع نفت و گاز، با تاکید بر اینکه برای کاربردی کردن این روش احتیاج به تغییراتی در گویچه ها است، شرح داد: مواد شیمیایی موجود در صنایع نفت و گاز مواد خورنده ای هستند که بر روی توپک ها اثر دارند؛ از این رو ضروری است در فرمولاسیون گویچه ها تغییراتی ایجاد گردد تا برای رسوب گیری این حوزه قابل استفاده گردد.

به گفته این محقق، در این سیستم با استفاده از توپک های اسفنجی علاوه بر رسوب زدایی مبدل های حرارتی، مانع از تشکیل رسوب در جدار داخلی لوله مبدل ها شده و ضمن پیشگیری از تشکیل رسوب مجدد حین عملکرد مبدل، سبب بازده پایدار حداکثری در آن می گردد.

به گزارش خبرنگاران این طرح از سوی دکتر علیرضا راهدی، دکتر محمد فصیحی دستجردی، دکتر روح الله احمدی، مهندس سیدسجاد موسوی و امیر روشنیان در دانشگاه علم و صنعت اجرایی شده است. این فناوری جزو اولویت الف نقشه جامع علمی کشور و در حوزه زیست محیطی و انرژی های نو و دارای رده فنی TRL 7 است.

بر اساس آنالیز ­های اجرا شده، نیروگاه ­های حرارتی یکبارگذر در کشور سالانه حداقل به حدود 2 میلیون از انواع توپک ­های اسفنجی برای واحدهای خنک­ نماینده خود احتیاج دارند که این مقدار سبب خروج ارز به میزان 2 میلیون دلار در سال شده که در صورت فراوری توپک در داخل کشور با قیمت فروش معادل یک چهارم قیمت وارداتی سالانه از خروج حدود 5.1 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

این مساله جدای از خروج ارز به علت استفاده از حلال ها و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در تمیزکاری سیستم های خنک نماینده یکبارگذر است. همچنین با توجه به حصول دانش فنی سیستم توپک ران این امکان وجود دارد که برای واحدهای پتروشیمی، پالایشگاهی و شهرک های صنعتی و مسکونی که از آب دارای املاح برای خنک کاری استفاده می نمایند با کمترین اصلاح در نقشه جریان اصلی سامانه توپک رانی را برای آنها احداث کرد. میزان احتیاج کشور به توپک ­های اسفنجی صرفاً برای مصارف نیروگاهی برآورده شده و در حوزه ­های دیگر نظیر صنایع کشتی­رانی و شناورها، مجتمع ­های بزرگ تجاری و مسکونی این مقدار بسیار بالاتر بوده و صرفه­ جویی ارزی فراوانی در این بخش حاصل خواهد شد.

تیم تحقیقاتی سامانه توپک رانی و گویچه های پلیمری

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 913

به "ارائه روش نوین برای رسوب گیری مبدل های حرارتی، ایران سومین کشور صاحب دانش فنی توپک" امتیاز دهید

2 کاربر به "ارائه روش نوین برای رسوب گیری مبدل های حرارتی، ایران سومین کشور صاحب دانش فنی توپک" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه روش نوین برای رسوب گیری مبدل های حرارتی، ایران سومین کشور صاحب دانش فنی توپک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید