برق شمشیر ایران به سرزمین آفتاب تابان رسید، تیمی که طلسم شکست

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، فدراسیون جهانی شمشیربازی برای معین سهمیه های تیمی اسلحه سابر در المپیک 2020 توکیو حضور در 7 رویداد جهانی و قاره ای را مصوب کرده بود. این رویدادها از اسپانیا و برگزاری جام جهانی 2019 در مادرید آغاز شد و تا حدود یک ماه دیگر و برگزاری جام جهانی 2020 مجارستان ادامه خواهد داشت.

برق شمشیر ایران به سرزمین آفتاب تابان رسید، تیمی که طلسم شکست

تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران تا به امروز در 5 رویداد مصوب و تاثیرگذار در امتیاز المپیکی شمشیربازان شرکت کرده است. این تیم بعد از جام جهانی اسپانیا در رقابت های قهرمانی آسیا به میزبانی ژاپن شرکت کرد و بعد از آن هم مسابقات قهرمانی جهان در مجارستان را پشت سر گذاشت. جام جهانی مصر رویداد دیگری بود که ملی پوشان اسلحه سابر ایران با حضور در آن فاصله خود تا کسب سهمیه تیمی المپیک را کمتر کردند. این فاصله در نهایت با حضور در جام جهانی لهستان به حدی رسید که دست رقیبان برای جبران آن را کوتاه کرد.

این در حالی است که هنوز دو رویداد دیگر برای کسب امتیاز المپیک باقی است اما با توجه به شرایط امتیازی تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران و رقبای آسیایی اش، هیچ نتیجه و شاهکاری هم نمی تواند در سهمیه ایران ابهام و اما و اگری ایجاد کند.

استخوانی که از گلو برداشته شد

دیدارهای تیمی جام جهانی لهستان روز گذشته در ورشو برگزار شد. تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران بعد از استراحت در دور نخست این رقابت ها، اولین دیدار خود را در جدول 16 تیمی و برابر تیم ملی ژاپن برگزار کرد. کسب رجحان 45 بر 28 در این دیدار باعث صعود ایران به جمع هشت تیم برتر جهان شد. در ادامه اگر چه ملی پوشان ایران با شکست برابر آلمان از صعود به نیمه نهایی بازماندند اما با شکست 45 بر 38 چین و پیروزی 45 بر 34 برابر تیم قدرتمند و مدعی مجارستان در جایگاه پنجم جام جهانی لهستان ایستادند.

قرار دریافت در این جایگاه 36 امتیاز جدید به اندوخته های المپیکی ایران اضافه نمود و مجموع امتیازات المپیکی شمشیربازی ایران را به 206 رساند. این در حالی است که در همین رقابت ها چین به عنوان رقیبی که می توانست برای ایران دردسرساز شود در رده هشتم ایستاد و تنها 26 امتیاز به دست آورد.

چینی ها که با عملکرد خوب خود در جام جهانی مصر به نوعی غافلگیرکننده ظاهر شده و باعث ایجاد دغدغه هایی برای شمشیربازی ایران شدند، با پشت سر گذاشتن اردوهای تمرینی فشرده به دنبال کاهش هر چه بیشتر اختلاف امتیاز المپیکی خود در جام جهانی لهستان بودند. آنها حتی با پیروزی برابر آمریکا حضور مدعی گونه شان در این جام را نشان دادند اگرچه ملی پوشان کشورمان برابر چین پیروز شدند تا اثبات کنند این تیم استخوان سفت و سختی در گلوی شان نبوده است.

موقعیت امتیازی ایران در رنکینگ گزینشی المپیک 2020 توکیو

اختلاف امتیازی که جبران نمی شود

به گزارش خبرنگاران، در سرانجام جام جهانی لهستان، تیم شمشیربازی اسلحه سابر ایران با مجموع 258 امتیاز جایگاه پنجمی خود را در رنکینگ جهانی تثبیت کرد اما مهمتر از این رنکینگ و موقعیت ایران در آن، رنکینگ گزینشی المپیک بود که موقعیت ایران در آن رای به المپیکی شدن شمشیربازانش داد.

در رنکینگ المپیکی شمشیربازی اسلحه سابر، ایران با احتساب 36 امتیازی که از جام جهانی لهستان کسب کرده و با مجموع 206 امتیاز المپیکی در رده ششم قرار گرفته است. در همین رنکینگ چین با 160 امتیاز دهم است و ژاپن هم با 149 امتیاز رده دوازدهم را در اختیار دارد.

بر این اساس چین 46 امتیاز با ایران فاصله دارد. این اختلاف امتیازی شمشیربازی چین با هیچ قدرتی نمی تواند آن را در دو رویداد باقی مانده از مجموع رویدادهای گزینشی المپیک جبران کند.

جام جهانی ایتالیا (6 تا 8 مارچ) و جام جهانی مجارستان (20 تا 22 مارچ) دو رویداد باقی مانده از مجموع 7 رویداد مصوب فدراسیون جهانی شمشیربازی برای کسب سهمیه تیمی المپیک در اسلحه سابر است. البته که از مجموع 7 رویداد مصوب که مسابقات قاره ای هم یکی از آنها است، فدراسیون جهانی برای هر کشور نتایج 6 رویدادی که در آن بهترین نتایج کسب شده را لحاظ می کند.

چینی ها قرار است مانند ایران در جام جهانی ایتالیا شرکت کنند اما هیچ محاسبه خوش بینانه ای هم نمی تواند رای به جبران اختلاف امتیاز دو تیم در این جام بدهد. به طور مثال اگر در جام جهانی ایتالیا، تیم چین برخلاف دیگر جام ها به نیمه نهایی راه یابد و چهارم شود صاحب 36 امتیاز می شود. ایران حتی اگر در این جام هیچ امتیازی به دست نیاورد بازهم با توجه به موقعیت فعلی، 10 امتیاز بالاتر از ایران خواهد بود.

فدراسیون جهانی شمشیربازی بعد از اتمام جام جهانی مجارستان به صورت دارندگان سهمیه تیمی المپیک در اسلحه سابر را معرفی می کند اما موقعیت ایران در رنکینگ المپیکی به قدری محکم و تثبیت شده که سهمیه ایران قطعی است و به همین دلیل فدراسیون اصراری به شرکت در آخرین جام (مجارستان) ندارد.

سهمیه ای که در تاریخ ثبت شد

شمشیربازی ایران پس از چند دهه با مجتبی عابدینی در المپیک 2012 لندن حضور داشت. این حضور برای المپیک 2016 ریو با شرکتِ همزمان مجتبی عابدینی و علی پاکدامن به دو نفر افزایش یافت. حالا برای المپیک 2020 توکیو و به لطف سهمیه تیمی به دست آمده، ایران سه کننده در مسابقات شمشیربازی خواهد داشت.

این برای نخستین بار است که شمشیربازی ایران برای المپیک صاحب سهمیه تیمی می شود. بر این اساس تیم ایران با چهار کننده راهی توکیو می شود که سه نفر از آنها می توانند در دیدارهای انفرادی هم حضور داشته باشند. البته که پیش از کسب این سهمیه، مجتبی عابدینی هم به واسطه جایگاهش در رنکینگ جهانی سهمیه انفرادی خود برای المپیک را قطعی کرده بود.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4841

به "برق شمشیر ایران به سرزمین آفتاب تابان رسید، تیمی که طلسم شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برق شمشیر ایران به سرزمین آفتاب تابان رسید، تیمی که طلسم شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید