تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا و اتصالات آنها

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران ؛ در دنیای امروز، تاسیسات آب، فاضلاب، گرمایش و سرمایش از اهمیت بالایی برخوردار است و انتخاب برترین مواد و تجهیزات برای این تاسیسات خیلی مهم است. لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا دو نوع متداول از لوله ها هستند که برای انجام این پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله به آنالیز تفاوت لوله های پلی اتیلن و لوله های پلیکا، اتصالات پلی اتیلن و پلیکا می پردازیم.

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا و اتصالات آنها

لوله پلیکا

لوله پلیکا یک نوع لوله پلاستیکی است که به عنوان یک جایگزین موثر برای لوله های فلزی در سیستم های آب گرم، سرد، فاضلاب، تاسیسات حرارتی و سرمایشی، و حتی در بعضی موارد تاسیسات گاز نیز استفاده می گردد.

مزایا و ویژگی های لوله های پلیکا

مقاومت حرارتی: لوله های پلیکا مقاومت بسیار خوبی در برابر دماهای بالا دارند. این خصوصیت آن ها را برای سیستم های گرمایش و سرمایش بسیار مناسب می نماید.

مقاومت به فشار: لوله های پلیکا به علت ساختار خاص و مقاومت به فشار، برای استفاده در سیستم های آب فشار قوی یا تاسیسات سرمایشی و گرمایشی مناسب هستند.

مقاومت شیمیایی: پلیکا مقاومت خوبی در برابر بیشتر مواد شیمیایی دارد که در سیستم های آب و فاضلاب ممکن است وجود داشته باشند.

خاصیت ضد نشتی: به علت استفاده از اتصالات جوشی و فشاری، این لوله ها تا حد زیادی از نشتی جلوگیری می نمایند و به طور کلی اتصالات بدون درز ایجاد می گردد.

سبک و ضد زنگ: مقایسه با لوله های فلزی، لوله های پلیکا سبک تر هستند و در برابر زنگ زدگی مقاومت دارند.

نصب آسان: نصب لوله های پلیکا نسبت به لوله های فلزی آسان تر و سریع تر است. این لوله ها برش پذیری و اتصالات جوشی آسان دارند.

کاهش صدا: لوله های پلیکا عموماً صدای آب جریانی را کاهش می دهند که این ویژگی در تاسیسات داخلی مفید است.

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یک نوع لوله پلاستیکی است که از ماده پلی اتیلن ساخته می گردد. پلی اتیلن یک پلیمر ترموپلاستیک است که از گاز اتیلن به وجود می آید و به دو نوع اصلی با تراکم پایین (LDPE) و با تراکم بالا (HDPE) تقسیم می گردد. لوله پلی اتیلن به عنوان یک جایگزین موثر برای لوله های فلزی و لوله های پلاستیکی دیگر در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی ها و مزایای لوله پلی اتیلن

مقاومت دربرابر خوردگی: لوله های پلی اتیلن به خوردگی به وسیله آب، مواد شیمیایی و مواد معدنی مقاومت دارند که آن ها را برای استفاده در سیستم های آب و فاضلاب مناسب می نماید.

مقاومت به فشار: لوله های پلی اتیلن با تراکم بالا (HDPE) مقاومت بسیار خوبی به فشار دارند و می توانند برای تامین آب فشار قوی و حتی تحت فشار های بالا مورد استفاده قرار گیرند.

خاصیت انعطاف پذیری: لوله های پلی اتیلن به علت خاصیت انعطاف پذیری و توانایی جذب تغییرات جزئی شکل بدون خرابی، در موقعیت هایی که احتیاج به تغییر جهت یا انحنا دارند، مفید هستند.

نصب آسان: وزن سبک لوله های پلی اتیلن و ساختار آن ها باعث می گردد که نصب آن ها سریع و آسان باشد.

مقاومت در برابر شوک:لوله های پلی اتیلن مقاومت بالایی در برابر شوک ها و ضربات دارند، که می تواند در مواردی که احتمال ضربه وارد شدن به لوله ها وجود دارد، بسیار مفید باشد.

انعطاف پذیری حرارتی: لوله پلی اتیلن به خوبی تغییرات حرارتی را تحمل می نماید، این ویژگی به آن ها امکان استفاده در دماهای مختلف را می دهد.

قیمت مناسب: لوله پلی اتیلن به طور عمومی به صرفه تر از لوله های فلزی است و بعلاوه هزینه نصب و نگهداری آن ها کمتر است.

اتصالات پلی اتیلن

اتصالات پلی اتیلن مهم و حیاتی است. اتصالات متنوعی برای لوله پلی اتیلن وجود دارند که به شکل ها و کاربردهای مختلفی طراحی شده اند. چند نوع اتصالات معمول برای لوله های پلی اتیلن عبارتند از:

اتصالات جوشی (الکتروفیوژن): این نوع اتصالات برای لوله پلی اتیلن با تراکم بالا (HDPE) استفاده می شوند. اتصالات جوشی با استفاده از حرارت و فشار، لوله ها را به یکدیگر متصل می نمایند. این نوع اتصالات در محل هایی که احتیاج به اتصال بدون درز و خطر نشتی دارند، مفید هستند.

اتصالات فشاری: اتصالات فشاری شامل اتصالاتی مثل کوپلر، البو، ترمینال، و تی زنی هستند. این اتصالات با استفاده از سیستم فشاری، لوله ها را به یکدیگر متصل می نمایند و می توانند به سرعت نصب شوند.

اتصالات پرسی (پرسیون): اتصالات پرسی برای لوله های پلی اتیلن و دیگر لوله ها به کار می روند. این اتصالات با استفاده از دستگاه های پرسی مخصوص، لوله ها را به یکدیگر متصل می نمایند.

اتصالات چسبی (چسباندنی): بعضی از اتصالات می توانند با استفاده از چسب های مخصوص به لوله پلی اتیلن چسبیده شوند. این روش بسته به نوع چسب و محیط کاربرد، می تواند مناسب باشد.

اتصالات برشی (کمپرسیون): اتصالات برشی به عنوان راهی برای اتصال لوله های پلی اتیلن با لوله های دیگر یا تجهیزات متفاوت استفاده می شوند. این اتصالات با یک آبکاری کمپرسیونی به لوله پلی اتیلن متصل می شوند و احتیاجی به جوشکاری یا چسباندن ندارند.

تقاوت لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا

این دو نوع لوله و اتصالات آن ها تفاوت هایی دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنم:

ماده اولیه:

لوله پلی اتیلن: از پلی اتیلن به عنوان ماده اصلی ساخته می گردد. لوله پلی اتیلن به دو نوع LDPE (پلی اتیلن با تراکم پایین) و HDPE (پلی اتیلن با تراکم بالا) تقسیم می گردد.

لوله پلیکا: از پلی پروپیلن کوپولیمر به عنوان ماده اصلی استفاده می گردد. این نوع پلیکا به علت خواص حرارتی و مقاومت در برابر فشار و حرارت، برای تاسیسات گرمایشی و سرمایشی بسیار مناسب است.

مقاومت حرارتی:

لوله پلی اتیلن: معمولاً دماهای بالایی مانند آب گرم یا آب داغ را تحمل نمی نماید و در دماهای بالاتر از حدود 60-70 درجه سانتی گراد شکل تغییر می دهد.

لوله پلیکا: با مقاومت به دماهای بالاتر تا حدود 80-90 درجه سانتی گراد، برای سیستم های گرمایش و سرمایش مناسب تر است.

فشار قابل تحمل:

لوله پلی اتیلن: معمولاً برای فشارهای پایین تر و استفاده در سیستم های آب و فاضلاب مناسب است.

لوله پلیکا: به علت مقاومت به فشار و حرارت، برای سیستم های تاسیسات حرارتی و سرمایشی مناسب تر است.

تفاوت بین اتصالات لوله های پلی اتیلن و لوله های پلیکا

اتصالات لوله های پلی اتیلن و پلیکا به شکلی مشابه انجام می گردد، به این صورت که از اتصالات فشاری و جوشی استفاده می گردد که به لوله ها متصل می شوند. این اتصالات باعث ایجاد یک اتصال بدون درز و خطر نشتی می شوند.

به طور کلی، انتخاب بین لوله پلی اتیلن و پلیکا و اتصالات آن ها به ویژگی های مورد احتیاج پروژه و شرایط کاربری مرتبط است.

جمع بندی

در این مقاله، به مقایسه و تفاوت های بین لوله های پلی اتیلن و پلیکا، بعلاوه انواع اتصالات برای لوله های پلی اتیلن پرداختیم. این اطلاعات به شما یاری می نمایند تا در انتخاب برترین نوع لوله و اتصالات برای پروژه های خود، با توجه به احتیاجها و شرایط محیطی مربوطه، تصمیم گیری نمایید.

برچسب ها : لوله پلیکا,لوله پلی اتیلن,اتصالات پلی اتیلن

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11378

به "تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا و اتصالات آنها" امتیاز دهید

2 کاربر به "تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا و اتصالات آنها" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا و اتصالات آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید