تنها دو درصد درآمد اختصاصی بیمارستانها به پژوهش اختصاص دارد

به گزارش جعبه مهر، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بودجه اندک برای پژوهش در کشور و به تبع آن دانشگاه، گفت: از 35 میلیارد تومان بودجه پژوهشی دانشگاه در سال 97 حدود 50 درصد از آن به وسیله درآمدهای اختصاصی بیمارستانها تامین شده است. یعنی دو درصد درآمد اختصاصی بیمارستانها به این موضوع اختصاص داده شده است.

تنها دو درصد درآمد اختصاصی بیمارستانها به پژوهش اختصاص دارد

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمد آقاجانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نوزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان با اشاره به جهت گیری دانشگاه به سمت رشد تحقیقات و فناوری، گفت: باید از دانشگاه نسل یک و دو به سمت دانشگاه های نسل سه و چهار تغییر جهت دهیم که برای تحقق این هدف باید اصرار و کوشش بیشتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر فراوری بر علم نافع در حوزه تحقیق و پژوهش، اظهار کرد: عمق بخشی بیشتر به پژوهش، کیفی سازی فراوریات علمی، سوق دادن پژوهش و پژوهشگر به سمت فناوری و فراوری محصولات دارای مشتری، گسترش مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان در همین مسیر، برقراری ارتباط بیشتر با دانشگاههای وزارت علوم و صنایع برای رشد فناوری از مهم ترین برنامه های دانشگاه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به طرح ابتکاری دانشگاه اشاره نمود و گفت: پایگاه پژوهش و فناوری به زودی با هدف پیشرفت فناوری پزشکی و فراوری و ارتقای تجهیزات و ابزار پزشکی در داخل بخش های بالینی بیمارستان ها راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری بین المللی دانشگاه با وجود تحریم های ظالمانه، مطرح کرد: با وجود تمامی تحریم ها همکاریهای بین المللی دانشگاه با کشورهای مانند فرانسه، هلند و روسیه پیشرفت خوبی داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کمبودهای جدی منابع مالی دانشگاه، مطرح کرد: حدود 50 درصد از اساتید دانشگاه در بودجه لحاظ نشده است. به گونه ای که بزرگترین گرفتاری و کمبود بودجه مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. البته در بودجه سال 98 کوشش شده است تا بودجه پژوهشی دانشگاه دو برابر گردد که این مساله در لایحه بودجه آمده است.

وی جذب عضو هیات علمی نخبه را از مهم ترین برنامه های دانشگاه عنوان و بیان کرد: این برنامه با هدف ایجاد جهش های بزرگ در این حوزه دنبال می گردد.

آقاجانی با تاکید بر اهمیت توجه به اقتصاد سلامت و مسائل مردم و نظام سلامت، گفت: هزینه های پزشکی هر روز رو به افزایش است و بیماری های غیر واگیر شیوع بالایی داشته است به گونه ای که 80 درصد از علت مرگ و میرها در ایران مربوط به بیماری های غیر واگیر است.

وی با تاکید بر اهمیت رشد تکنولوژی پزشکی و پژوهش، گفت: باید با استفاده از پژوهش و با تکیه بر تکنولوژی های نوین پزشکی به سمت درمان های موثر و کم هزینه تر با تاکید بر پیشگیری حرکت کنیم، چرا که قدم درست در حوزه سلامت از مسیر پژوهش می گذرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت ارتباط پژوهشگران و دانشگاه با رسانه های عمومی، خاطر نشان کرد: باید به این ارتباط در جهت ارتقای فرهنگ عمومی و سواد سلامت جامعه نگاه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ارتقا و توسعه مراکز تحقیقاتی در حوزه استراتژیک، گفت: باید از تحقیقات انفرادی به سمت تحقیقات گروهی تغییر جهت داده گردد. البته رسالت اول ما در دانشگاه آموزش است که صندلی رفیعی داشته است ولی پژوهش در آموزش احتیاج جدی امروز ما است.

در ادامه این جشنواره دکتر محمود طباطبایی چهره ماندگار کشور و استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سخنانی بر اهمیت پژوهش به عنوان خمیر مایه فراوری علم تاکید نمود.

همچنین در این جشنواره از پژوهشگران برتر کشور و دانشگاه در حوزه سلامت تقدیر به عمل آمد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 850

به "تنها دو درصد درآمد اختصاصی بیمارستانها به پژوهش اختصاص دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها دو درصد درآمد اختصاصی بیمارستانها به پژوهش اختصاص دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید