داستان تقابل کوه بیرمی با یک معدن سنگ

به گزارش جعبه مهر، ایسنا/ این خبر پیرامون داستان تقابل کوه بیرمی با یک معدن سنگ برای شما نگارش شده است.

داستان تقابل کوه بیرمی با یک معدن سنگ

قضیه چیست؟

فعالیت این واحد معدنی در شهرستان دشتی از شروع با حاشیه های فراوانی همراه بوده و هر بار شروع و اقدام به کوچکترین فعالیتی با یک اعتراض و تجمع از سوی مردم محلی و فعالان محیط زیست روبرو شده است. از پویش نجات بیرمی و درخواست برای لغو مجوز فعالیت این معدن گرفته تا کمپین اعتراضات مردمی و حتی آتش سوزی هایی در مراتع شیرینه...

دوستداران محیط زیست و مردم بومی منطقه با نگرانی برای چشمه آب شیرین واقع در کوه بیرمی و عمارت تاریخی شیرینه می گویند فعالیت معدن سنگ ذخایر آب شیرین منطقه را تحت شعاع قرار خواهد داد و باعث تخریب محیط زیست و از بین رفتن حیات وحش بیرمی خواهد شد. آنها همچنین درباره حیات وحش، گونه های جانوری و زیستگاه های این منطقه حفاظت شده هستند.

فرهاد قلی نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از بررسی مجوز و نحوه فعالیت معدن خبر داد و گفت: معدن سنگ مرمریت داستان پیچیده ای دارد، مجوز فعالیت معدن توسط صنعت و معدن صادر شده منتها بحث محیط زیست و سایر مسائل آن در مرحله بررسی به سر می برد که این گفته مدرکی دال بر صدور مجوز معدن توسط صمت، بدون استعلام از محیط زیست و تنها با موافقت منابع طبیعی به عنوان متولی اجرا شده است.

غلامرضا منتظری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر پیرامون داستان تقابل کوه بیرمی با یک معدن سنگ گفت: منابع طبیعی مجوز نمی دهد، ما صرفا اراضی ملی یا طرحهای کشاورزی و محدوده های معدنی را برای اقدامات توسعه ای -که یکی از آنها معدن است- و به عنوان تخصیص در اختیار امور اراضی یا صنعت و معدن قرار می دهیم و استعلام ها بر عهده ما نیست بلکه توسط امور اراضی یا صنعت و معدن انجام می شود؛ منابع طبیعی فقط در صورت ملی بودن، غیر معارض بودن یا وجود درختان ممنوع القطع مثل بادام از فعالیت صنعتی جلوگیری می نماید.

وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی مرجع استعلام کننده درباره مسائل محیط زیستی نیست، گفت: پرونده معدن مربوط به سنوات گذشته بوده و جزئیات آن قابل بررسی بیشتر است. طرحهای کشاورزی و غیرکشاورزی در اختیار امور اراضی قرار گرفته و آنها استعلام ها را انجام می دهند، درباره معدن نیز، ما محدوده معدن را در اختیار صنعت و معدن قرار می دهیم و صمت موظف بوده از محیط زیست استعلام کند و اگر این کار را نکرده مقصر است چون معدن آلایندگی هایی دارد.

معادن و ظرفیتهای معدنی تفکیک شده است

به تازگی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر عنوان کرد: معدن سنگ مرمریت سال 1380 به بهره بردار واگذار شده اما براساس آنچه در قانون معدن پیش بینی شده نتوانسته از آن بهره برداری کند و طبق قانون سلب صلاحیت شده است. مطابق قانون وظیفه داریم که معدن را به مزایده بگذاریم، تا اینکه در آخرین مزایده -سال 1397- بهره بردار تعیین و پس از اخذ استعلامهای لازم از مراجع ذی ربط، پروانه بهره برداری صادر گشت. پس از آن اعتراضاتی توسط اداره کل محیط زیست استان بوشهر به عمل آمد و سپس NGO هایی که پیگیر این موضوع بودند، مبنی بر اینکه این منطقه جز محدوده حفاظت شده است.

سیدحسین حسینی محمدی ادامه داد: با بررسی های مجدد تعیین شده که این منطقه حفاظت شده نیست، به این علت که سال 1384 محیط زیست استان درخواستی به اداره کل صنایع و معادن وقت استان درخواستی مبنی بر اینکه ارتقای محدوده ای تحت عنوان شکار ممنوع خائیز را ارسال می نماید که طی بررسی صمت، معادن و ظرفیت های معدنی تفکیک شده و با 35.5 کیلومتر از این محدوده موافقت و این مختصات را با سند به محیط زیست و وزارت صمت اعلام می نماید. پس از این اتفاقات در اواخر سال 97 محیط زیست استان در اطلاعیه ای کل این محدوده را حفاظت شده اعلام می نماید که این دو ماه پس از صدور پروانه بهره برداری از معدن توسط صمت بوده است.

وی اظهار کرد: براساس سوابق شورای عالی حفاظت محیط زیست، محدوده موافقت شده استان و وزارتخانه -صمت- با محدوده اعلام شده توسط محیط زیست تفاوت دارد؛ یعنی ما 35.5 کیلومتر و محیط زیست استان 220 کیلومتر اعلام نموده است. به همین خاطر طی مکاتباتی با سازمان محیط زیست، درخواست اصلاح محدوده حفاظت شده توسط وزارت صمت مطرح شد. بازدیدهایی نیز اجرا شده و نامه نگاری در این خصوص اجرا شده است.

اعتبار پروانه های بهره برداری تا خاتمه ذخیره معدن

این مسئول شرح داد: متاسفانه بگونه ای وانمود شده که این محدوده حفاظت شده است، در صورتیکه اینطور نیست و بین صمت و محیط زیست در این باره اختلاف جدی وجود دارد و نهایتا در شورای حفاظت محیط زیست یا از طریق مراجع دیگر پیگیر اصلاح محدوده اعلام شده هستیم و حتی اگر محدوده حفاظت شده نیز تلقی شود براساس قانون حق بهره بردار و پروانه های بهره برداری تا خاتمه ذخیره معدن -البته با رعایت الزامات- پابرجا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تاکید کرد: برای این موضوع چند چالش مطرح است، بحث آب، آسیب پذیری چاه ها و منابع آب و عمارت شیرینه و جاده دسترسی که همه اینها از آب منطقه ای، آب شهری، امور اراضی و منابع طبیعی و میراث فرهنگی استعلام شده و موافقت اخذ شده است. ضمن اینکه پس از این اتفاقات با پیگیری های کارگروه تعامل شورای تامین، محیط زیست مکتوب اعلام نموده که با توجه به جلوگیری از این محدوده توسط شورای تامین، موضوع به شورای تامین واگذار شود. پس از آن مجددا شورای تامین از دستگاه های ذیربط استعلام کرده و آنها نیز پاسخ مستند داده و به مراجع قضایی نیز اعلام شد و بهره بردار فعالیت خود را شروع کرد اما متاسفانه تجمع و اعتراض توسط انجمن فعالان محیط زیستی صورت گرفت.

حسینی محمدی عنوان کرد: هیچگونه کوتاهی و سهل انگاری توسط سازمان صنعت و معدن در صدور مجوز اتفاق نیفتاده و صدور پروانه بهره برداری کاملا منطبق بر قانون و مقررات بوده است. اختلافات و اتفاقات پس از آن نیز به وزارتخانه صمت و مراجع ذی ربط اعلام شده است.

هیچ عملیات انفجاری اتفاق نمی افتد

وی شرح داد: بهره برداری از معدن تنها شامل برداشت، و برش سنگ به صورت خشک و با سیم برش بوده و هیچگونه عملیات انفجاری اتفاق نمی افتد و بهره بردار مکلف است استخراج را به صورت سیم برش انجام داده و پس از برداشت سنگ آن را به ناحیه صنعتی منتقل کرده و عملیات فرآوری را انجام می دهد. در خصوص جاده دسترسی، بهره بردار بارها صراحتا اعلام نموده که مسئولیت بازسازی بنا را پذیرفته و متعهد است که هر گونه خسارت احتمالی بنا را جبران نماید. درباره راه و دسترسی نیز بایست طوری عمل کند که هیچ گونه تخریبی صورت نگیرد، زیرا انفجار می تواند برای چاه های آب منطقه مشکل ایجاد کند و زمانیکه انفجاری صورت نگیرد و تنها برش باشد دیگر هیچ ریزشی اتفاق نمی افتد. در عین حال اداره آب و فاضلاب و شرکت منطقه ای صراحتا در پاسخ به استعلام ما و فرمانداری عنوان کرده اند که با این شرایط تعریف شده مسئله ای برای ادامه فعالیت بهره برداری معدن وجود ندارد.

این مسئول اعلام نمود: با توجه به شرایط کشور باید تولید و سرمایه گذاری داشته باشیم ولی این شکل عملکرد می تواند به سرمایه گذاری در منطقه لطمه بزند، بالاخره هر نوع فعالیت صنعتی یا معدنی یکسری عوارض دارد اما قابل مدیریت است و می توان در چارچوب های تعیین شده این فعالیتها را با رعایت الزامات و نظارت تحت کنترل درآورد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7063

به "داستان تقابل کوه بیرمی با یک معدن سنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان تقابل کوه بیرمی با یک معدن سنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید