سال 99 سخت ترین سال ارزی کشور بود

به گزارش جعبه مهر، یک کارشناس اقتصادی معتقد است مسائل فروش نفت، تحریم گسترده و اختلال در دسترسی به منابع ارزی باعث شد که در سال اخیر، بانک مرکزی فشار بیشتری را تجربه کند.

سال 99 سخت ترین سال ارزی کشور بود

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، این روزها یکی از اشکالاتی که به رسانه ها و افکار عمومی وارد است نگاه تک بعدی به مسائل مالی است. نگاهی که یک شخص یا نهاد را مسئول شرایط مالی معرفی می کند و نقش ساختار مالی یک کشور را نادیده می گیرد. با این حال، بانک مرکزی بارها بر اصلاح ساختارها و روندها تاکید کرده است و رئیس کل آن هم معتقد است باید شرایط را کامل و همه جانبه دید تا به راه چاره درست دست پیدا کرد؛ به نظر هم می رسد این روزها بانک مرکزی بیش از همیشه نیازمند واقعی شدن توقعات از خود است تا بتواند سیاست های پولی و مالی خود را ادامه دهد. سیاست هایی که مهم ترین رسالت آن، مدیریت نقدینگی و کنترل تورم در شرایط رکودی است که تحریم و کرونا رقم زده است.

اما این شرایط در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت؟ پیش بینی ها در این باره چه می گویند؟ اینکه برخی سال ها درآمد ارزی تا 60 میلیارد دلار بوده است ولی در مجموع دو سال گذشته به کمتر از 20 میلیارد دلار رسیده است کار بانک مرکزی را برای تخصیص ارز واردات، مدیریت سخت گیرانه تر و نظارت بر تامین نیازهای ارزی کشور سخت کرده است. اما آیا در سال 1400 نیز باید فشارها بر بانک مرکزی را ببینیم؟ خوش بینی ها و بدبینی ها در این باره کدام است؟

هادی حق شناس؛ استاندار گلستان و کارشناس مالی درباره پیش بینی ها از شرایط ارزی در سال آینده به خبرنگار ایبِنا گفت: من فکر می کنم شاید بدترین سال ارزی در اقتصاد ایران همین سال جاری باشد.

وی به چند دلیل سال 99 را از منظر منابع ارزی بدترین سال دانست و اضافه کرد: اولاً به لحاظ فروش نفتی و ثانیاً به این لحاظ که ما سومین سالی است که تحریم هستیم و نکته مهم تر بعدی هم آن است که جابجایی پولی ما به شدت دچار مشکل شده است و نقطه اوج فشار حداکثری در همین سال جاری بوده است.

حق شناس ادامه داد: البته پیش بینی ما برای سال آینده این است که شرایط بهتر از سال جاری خواهد بود. به این دلیل که قیمت نفت ایران و اوپک در این ماه های آخر سال به نظر می رسد در شرایط بهتری قرار گرفته و انتظار می رود برای سال آینده این رقم نیز بهبود بیشتری داشته باشد و عدد آن از میانگین سال جاری بیشتر باشد.

وی اضافه کرد: همچنین به نظر می رسد آثار رفع تحریم را ما در سال آینده بینیم و یا حداقل آنکه تحریم های سال آینده به نظر می رسد بیشتر از سال جاری نباشد.

این کارشناس مالی نکته مهم را در این دانست که ایران در مورد دو لایحه پالرمو و CFT تکلیفش را روشن و معین کند و شرح داد: از منظر منابع ارزی و تخصیص ارز سال آینده بدبینانه ترین حالت آن است که اوضاع تغییر نخواهد کرد و خوش بینانه ترین حالت هم آن است که ما به شرایط عادی باز می گردیم.

حق شناس یادآور شد: همین که الان برای مثال، کشور عراق اعلام کرده است که ایران می تواند به منابع خود دسترسی پیدا کند؛ این ها علایم خوبی است و من خوش بین هستم که در بحث منابع ارزی، ایران در سال 1400 شرایط بهتری نسبت به سال جاری داشته باشد.

وی واکسیناسیون را دیگر خوش بینی اقتصاد 1400 دانست و در پایان گفت: با توجه به کاهش شیوع کرونا در سال آینده به دلیل اینکه بخشی از مردم واکسینه می شوند و هم اینکه به نظر می رسد رفتار برجامی دولت بایدن شبیه رفتار دولت ترامپ نخواهد بود، می توان امیدوار بود که سیاست های مالی رنگ و روی تازه ای به خود بگیرد.

->

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9477

به "سال 99 سخت ترین سال ارزی کشور بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال 99 سخت ترین سال ارزی کشور بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید