شغل تان به رشته تحصیلی تان ربط دارد؟

به گزارش جعبه مهر، آنچه را که بیش از هر چیز در جوامع مختلف به آن توجه می گردد، بهره مندی از نیروهای متخصص و کار آزموده در سیستم اداری بخش های دولتی و غیردولتی است که از عوامل اصلی توسعه و پیشرفت کشورها محسوب می گردد.

شغل تان به رشته تحصیلی تان ربط دارد؟

این موضوع تا حدی حائز اهمیت است که در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، برای تقویت بخش های مهم اداری به داشتن مدرک تحصیلی مرتبط اکتفا نمی نمایند و با برگزاری دوره های کارآموزی در بازه های زمانی معین، از مقوله آموزش توسط نیروهای متخصص و زبده داخلی و خارجی و یا از تجارب سایر جوامع پیروز بهره مند می شوند.

با آنالیز نحوه جذب نیرو در ادارات دولتی و غیردولتی در اقصی نقاط کشور، به راحتی در بخش های مختلف با افرادی روبرو می شویم که در مسئولیت محوله هیچ گونه تخصصی ندارند.

از معلمی که با مدرک علوم تجربی درس ادبیات را در بدنه آموزش و پرورش تدریس می نماید تا فارغ التحصیل جغرافیایی که مسئولیت مالی یک اداره بسیار مهم را بر عهده دارد.

از خبرنگاری که با مدرک مهندسی کشاورزی فعالیت خبری در بخش های اجتماعی، سیاسی و ورزشی می نماید تا لیسانس مدیریت دولتی که مسئولیت حسابداری یک بانک را بر عهده دارد.

از قهرمان یک رشته ورزشی که به برکت مقام کسب شده، بدون داشتن مدرک مرتبط، مسئولیت اداره ورزش یک شهر را بر عهده دارد تا شهردارانی که هیچ گونه مدرک مرتبط با مدیریت شهری را ندارند، صدها نمونه از این دست تناقض تحصیل و مسئولیت اند.

جای بسی تأمل است که اینگونه تناقض ها و تضادها را در رأس بعضی وزارت خانه ها و یا نهادها و سازمان های بسیار مهم هم شاهد بوده ایم و هستیم. وزیر و رئیس سازمانی که هیچگونه دانشی در مورد پست محوله ندارد و حتی در سطح معاونین خود هم از توان نیروهای متخصص بهره مند نمی شود.

اقدام فوق و نیز افزایش نرخ بیکاری با توجه به شرایط قتصادی موجود، اعتماد به نفس را در میان فارغ التحصیلان دارای مدارک کارشناسی و بالاتر، تا حدی پایین آورده است و سبب شده بسیاری از آنها با سطح علمی بالا، جویای شغل های مقطعی همچون نگهبانی، رانندگی خودروهای حمل و نقل عمومی و حتی شغل های خدماتی در بدنه ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی و شرکت های وابسته با آرزوی رسمی شدن و با هدف تأمین هزینه بیمه و تأمین مخارج زندگی با یک حقوق حداقلی ولی ثابت باشند.

بر اساس آمار منتشر شده، در سال 1397 سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها از کل بیکاران 38.5 درصد بوده که این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. آنالیز تغییرات این شاخص نشان می دهد که شاخص های مذکور نسبت به سال قبل 1.4 درصد افزایش یافته است.

این موضوع در کلان شهرها به دلیل فعالیت بخش خصوصی به مراتب کم رنگ تر، ولی در شهرستان ها به دلیل کم بودن فضای کسب و کار این بخش، بیشتر خودنمایی می نماید.

عباس پیکری، کارشناس امور تربیتی شاغل در یک مجتمع آموزشی غیردولتی، با بیان اینکه این رشته را برای تحصیل در دانشگاه از روی علاقه انتخاب نموده است، توضیح داد: متأسفانه کوشش وی برای جذب در بدنه اداره مرتبط بی نتیجه مانده است.

وی با اشاره به اینکه درج شرایط نامرتبط در آگهی های استخدام سبب شده است تا فارغ التحصیلان سایر رشته ها در پست های سازمانی این رشته مهم جذب شوند، اضافه نمود: هر سال نسبت به سال قبل شرایط استخدام پیچیده تر شده و از سهمیه استخدام ها کاسته و رقم عمر ما افزایش می یابد.

وی توضیح داد: امیدواریم تدبیری اندیشیده شود تا با بهره مندی از نیروهای متخصص در هر مسئولیت و پستی، زمینه ساز افزایش یأس و ناامیدی در فارغ التحصیلان نشویم.

اکبر راعی، کارشناس روانشناسی عمومی در گفت و گو با خبرنگاران، در مورد آثار تناقض تحصیلات و مسئولیت ها و تأثیر آن بر بدنه سیستم مدیریتی ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی کشور، توضیح داد: نتایج پژوهش ها نشان می دهد که بین رشته های تحصیلی، اشتغال و تناسب شغلی ارتباط معناداری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شغل افراد در جامعه، سهم اصلی را در هویت اجتماعی آنها ایفا می نماید، توضیح داد: در فرآیند اجتماعی شدن، کسب مهارت های شغلی از عناصر عمده آن به شمار می رود.

راعی، اشتغال مرتبط با تخصص را وسیله ای برای کشاندن افراد از مجرای آن به صحنه فعالیت های مالی و اجتماعی دانست و اضافه نمود: این مهم نه تنها استمرار و انسجام جامعه را سبب می شود، بلکه از این رهگذر افراد می تواند نیازهای مادی و معنوی خویش را نیز تأمین نمایند.

وی با تأکید بر اینکه تضاد مشاغل با رشته ها تحصیلی باعث می شود که کارکنان نتوانند نیازهای مادی و معنوی خویش را تأمین نمایند و در چنین شرایط شغلی فاقد بازدهی مفید و مؤثر در محیط کار خود و مسئولیت محوله شوند، شرح داد: این عامل باعث رخوت و خمودگی در خود شخص می شود و نمی تواند به نحو شایسته خود را اثبات کند و در پی آن اداره، سازمان و یا شرکت مربوطه دچار آسیب می شود.

وی با بیان اینکه نیروی کار، ایده ها و روش های نوین را پس از آموزش دیدن در مراکز آموزشی، فنی و دانشگاه ها در محیط کار اجرا می نمایند، خاطر نشان کرد: افرادی را که در تخصص و فضای کارشان تناقض وجود دارد، نمی توانند در محیط کار مؤثر باشند و حتی راه حل مفید ارائه نمایند.

راعی اضافه نمود: جذب و بکارگیری کارکنان شایسته، مستلزم ایجاد یک نظام منابع انسانی با مدنظر قرار دادن شایسته سالاری است که باید در دستور کار قرار گیرد.

محمد محمودی، کارشناس ارشد علوم سیاسی و مدرس مراکز آموزشی با اشاره به اینکه این موضوع به یک چالش اساسی در کشور تبدیل شده است، شرح داد: در حال حاضر بحران بیکاری در ایران، جوانان را به اشتغال در کارهای نامتعارف و غیرتخصصی کشانده و افراد را از جهت رشد و پیشرفت منحرف نموده است.

وی اضافه نمود: فعالیت افراد غیرمتخصص در مشاغل حرفه ای، منجر به بی سوادی اصطحکاکی شده و همچون آفت، جامعه را فرا گرفته است و بیش از گذشته آسیب های اجتماعی را تشدید می نماید.

وی تأکید کرد: به کارگیری افراد غیرمختصص در امور محوله و جذب نیرو و تربیت ناکارآمد باعث یأس و ناامیدی نسبت به آینده خواهد شد.

محمودی اضافه نمود: احساس بی مصرفی و سرباری در جوانان منجر به تضادهای اجتماعی و حذف خانواده ها از چارچوب تربیتی می شود و این در حالی رخ می دهد که دولت باید با حمایت از افراد متخصص و گماردن در مشاغل مربوطه تمهیدات لازم آموزشی، تربیتی، اشتغال، درآمدزایی و تشکیل خانواده را در نظر بگیرد.

حسن رستم زاد، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در این زمینه اظهار کرد: خیلی ها از قدیم به این شکل جذب شده اند و به صورت تجربی در حوزه های مختلف کار نموده اند و با توجه به اینکه رشته تحصیلی آنها نبوده، ولی تجربه لازم را کسب نموده اند.

وی با تأکید بر اینکه در زمان فعلی، جذب نیروی انسانی به این شکل نباید در قانون استخدامی ما باشد، تأکید کرد: باید به این سمت برویم که در جذب نیروها به شکل توأمان از افرادی استفاده نمایند که هم متخصص آن رشته باشد و هم کارآموزی لازم را دیده اند و به طور یقین در این زمان بازدهی مناسب را خواهیم دید.

با آنالیز مسائل مطرح شده، باید توجه جدی به آسیب های ناشی از موضوع در دستور کار قرار گیرد تا افزایش بحران ناشی از آن هر چه سریع تر متوقف شود و پویایی به سیستم اداری کشور بازشود.

گزارش از: رامین بشرویه، خبرنگار خبرنگاران گیلان

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1716

به "شغل تان به رشته تحصیلی تان ربط دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شغل تان به رشته تحصیلی تان ربط دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید