صنایع دانش بنیان و صادرات محور حمایت می گردد

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران/گیلانرئیس صمت گیلان با اشاره به ظرفیت صادراتی استان، گفت: از صنایع دانش بنیان و صادرات محور حمایت می کنیم.

صنایع دانش بنیان و صادرات محور حمایت می گردد

به گزارش خبرنگاران، فرهاد دلق پوش در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گیلان، با بیان اینکه می توانیم به عنوان پایلوت در بسیاری از فعالیت های مالی کشور مطرح شویم، اظهار کرد: گیلان از همه زیرساخت ها برخوردار است.

وی زیرساخت های ریلی و دریایی گیلان را مکمل کریدور بین المللی نوستراک دانست و افزود: گیلان بزرگترین مرز ترانزیتی شمال کشور را دارد و مناطق آزاد مالی ما فعال هستند. همسایگی گیلان با استان های فراوریکننده محصولات کشاورزی ظرفیت خوبی برای افزایش صادرات به روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر فراهم نموده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تاکید بر لزوم صادرات فراورده های بخش کشاورزی، توضیح داد: در شرایط فعلی کشور، توجه به شمال و ظرفیت های شمال به ویژه در حوزه اوراسیا میتواند کارگشا باشد.

دلق پوش، استقرار صنعت در گیلان را حدود سه دهه دانست و بیان کرد: اعتقاد بر این بود که استانی سبز مانند گیلان با صنعت منافات دارد، در حالی که اروپا به عنوان قاره سبز حرف اول را در صنعت و تجارت می زند. البته گام های خوبی طی چند سال اخیر در بخش صنعت گیلان برداشته شده است.

وی سهم اشتغال صنعت، معدن و تجارت استان در کل کشور را 342 هزار نفر دانست و ادامه داد: در بخش صنعت، 82 هزار نفر در بخش معدن 1900 نفر و در بخش تجارت 258 هزار نفر داریم. سهم اشتغال صنعت، معدن و تجارت کشور 9 میلیون و 195 هزار نفر است که دو میلیون و 550 هزار نفر در بخش صنعت، 145 هزار نفر در بخش معدن و 6 میلیون و 500 هزار نفر در بخش تجارت فعال هستند.

این مقام مسئول سهم اشتغال گیلان را 3.7 درصد دانست و اعلام نمود: 2948 واحد صنعتی کوچک و بزرگ با حجم سرمایه گذاری 75 هزار و 971 میلیارد ریال و اشتغال 82 هزار نفر داریم لذا سهم گیلان نسبت به کل کشور از نظر تعداد واحدهای فراوریی 3.5 درصد، از نظر حجم سرمایه گذاری 2.5 درصد و از نظر اشتغال 3.2 درصد است. همچنین رتبه 9 در تعداد واحدهای صنعتی و رتبه 15 در حجم سرمایه گذاری صنعتی و رتبه 12 در اشتغال صنعتی را داریم.

رئیس صمت گیلان با اشاره به وضعیت طرح های صنعتی در دست اجرای استان، گفت: گیلان سرمایه گذاری دولتی در بخش صنعت ندارد لذا 1352 طرح صنعتی با سرمایه گذاری 149 میلیون و 765 هزار میلیون ریال و 47 هزار و 905 نفر اشتغال داریم که نشان می دهد استان در جهت توسعه صنعتی است.

وی گیلان را یک ظرفیت صادراتی بزرگ دانست و افزود: از صنایع دانش بنیان و صادرات محور حمایت می کنیم. امروز گیلان قطب صنایع سلولزی است و سالانه سه میلیون مترمکعب فراوری MDF و HDFدارد و تا خاتمه سال دو میلیون مترمکعب به این ظرفیت اضافه نموده می گردد.

دلق پوش با اشاره به صندلی گذشته گیلان در صنعت نساجی، اعلام نمود: در دهه 80 به واسطه واردات بی رویه پارچه و لباس صنعت نساجی ما زمین گیر شد.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری 331 هزار تن صادرات کالا با ارزش 182 میلیون دلار داشتیم، اظهار کرد: سال گذشته 921 هزار تن صادرات با ارزش 465 میلیون دلار داشتیم. در حوزه رونق و برطرف موانع فراوری نیز در سال گذشته بالغ بر 771 میلیارد تومان جذب شد، در حالی که سال 96، با جذب 890 میلیارد تومانی روبرو بودیم. گیلان رتبه نخست رسیدگی به مسائل واحدهای فراوریی و رتبه هفتم پرداخت را در سال 97 کسب کرد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3787

به "صنایع دانش بنیان و صادرات محور حمایت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دانش بنیان و صادرات محور حمایت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید