ماجرای ارینب و واقعه کربلا ؛ پاسخ به شبهات

به گزارش جعبه مهر، ماجرای ارینب و واقعه کربلا از جمله شبهاتی است که برای زیر سؤال بردن هدف والای قیام امام حسین (ع) مطرح می شود. در حالی که این ماجرا از نظر سند تاریخی و بسیاری دلایل دیگر صحیح نیست.

ماجرای ارینب و واقعه کربلا ؛ پاسخ به شبهات

خبرنگاران | سرویس مذهبی - امام حسین (ع) برای احیای دین جدش پیامبر (ص) قیام کرده بود. با این حال بعضی از دشمنان اهل بیت با ایجاد شبهاتی قصد دارند که این هدف والا را تا حد یک ماجرای عاشقانه دروغین پایین بیاورند. ما به شما خواهیم گفت که ماجرای ارینب چیست و آیا واقعاً به ماجرای کربلا ارتباط دارد یا نه. در نهایت هم دلایلی می آوریم که مطمئن شوید چیزی تحت عنوان ماجرای ارینب وجود خارجی نداشته است.

ماجرای ارینب چیست؟

اسحاق قریشی دختری زیبا به نام ارینب داشت. یزید که فردی بوالهوس بود وصف زیبایی و جمال او را از اطرافیانش شنیده بود و عاشق او شده بود. پس از مدتی ارینب با پسر عموی خودش عبدالله بن سلام که در آن زمان از طرف معاویه حاکم کوفه شده بود ازدواج کرد. با این حال یزید همچنان شیفته و دلداده این دختر بود تا اینکه یکی از خواجه سرایان ماجرای عاشق شدن یزید را برای معاویه تعریف کرد. یزید هم از معاویه خواست تا این دختر را از شوهرش به نفع او بدزدد. معاویه به جای اینکه پسرش را از این کار منع کند به او گفت: پسرم! کمی صبر کن تا من راه حل ای پیدا کنم و فعلاً این راز را مخفی نگه دار.

معاویه عبدالله بن سلام را به دمشق احضار کرد و او را بر سر سفره خودش نشاند و از او پذیرایی کرد. ضمن این مهمانی به او پیشنهاد داد تا با دخترش صفیه ازدواج کند. عبدالله هم قبول کرد، ولی صفیه شرط گذاشت که عبدالله برای رسیدن به او باید ارینب را طلاق دهد. عبدالله به طمع دامادی معاویه و امید شرکت در سلطنت او ارینب را طلاق داد. معاویه بعد از شنیدن این خبر تا زمان تمام شدن عده طلاق با عبدالله خوش رفتاری کرد، اما پس از آن کم کم نسبت به او بی اعتنا شد. عبدالله که این تغییر رفتار را دید پیامی برای صفیه فرستاد تا با او ملاقات کند، اما صفیه در جواب گفت: من از رفتار عبدالله اطمینان ندارم و ممکن است که فردا من را هم طلاق بدهد. کم کم عبدالله متوجه شد که بازیچه نقشه شومی شده است.

چند روز که از زمان عده گذشت معاویه ابودرداء را برای خواستگاری ارینب برای یزید به عراق فرستاد. ابودرداء زمانی که وارد عراق شد اول به زیارت امام حسین (ع) رفت. وقتی که امام (ع) علت مسافرت او را پرسید در پاسخ گفت: برای خواستگاری از ارینب برای یزید بن معاویه آمده ام.

وقتی که امام حسین (ع) ماجرا را شنید و متوجه نقشه شوم معاویه و پسرش درباره عبدالله و ارینب شد از ابودرداء خواست تا ارینب را از طرف او هم خواستگاری کند. ابودرداء پذیرفت و به سمت منزل ارینب رفت و ماجرای خواستگاری یزید و امام حسین (ع) را برای او بازگو کرد. ارینب از ابودرداء در مورد هر دو نفر مشورت خواست. او گفت: اگر یزید را انتخاب کنی ملکه جهان می شوی، اما همسری حسین شرافت و افتخار هر دو جهان را دربردارد. ارینب با این توصیف ها به خواستگاری امام حسین (ع) جواب مثبت داد.

ابودرداء به شام برگشت و ماجرا را برای معاویه شرح داد. معاویه از این رفتار بسیار خشمگین شد و یزید هم کینه امام حسین (ع) را در دل گرفت. عبدالله بن سلام مدتی در شام ماند، ولی بی لطفی معاویه باعث فقر و تنگدستی او شد. برای همین علیرغم شرمساری به مدینه برگشت و به خدمت امام حسین (ع) رفت و امام (ع) هم به گرمی از او استقبال کرد. عبدالله به امام (ع) گفت که امانتی نزد ارینب دارد که تمام دارایی اش در آن خلاصه می شود و از ایشان خواهش کرد تا آن امانت را به او بازگردانند. امام (ع) عبدالله را نزد ارینب برد و گفت:

خدایا! تو شاهدی که من ارینب را تزویج نکردم مگر پس از آن که از ظلم و ستم و خیانتی که به عبدالله شده بود آگاه شدم و خواستم او را برای شوهرش حفظ کنم، حال من او را طلاق گفتم.

سپس به عبدالله دستور دادند که همسرش را با خود ببرد.

این داستان در منابع زیر ذکر شده است:

  • الامامه و السیامه اثر ابن قتیبه دینوری ص. 203 تا 212
  • الاتحاف ص. 79 تا 83
  • سمو المعنی ص. 156 تا 159
  • ابوالشهدا ص. 139 تا 141

همچنین کتابی تحت عنوان ارینب قصه التاریخیه نوشته عبدالله حسون العلی اختصاصاً به این ماجرا پرداخته است.

ارتباط ماجرای ارینب با واقعه کربلا

اولین کسی که ماجرای ارینب را به واقعه کربلا ارتباط داد ملا حسین واعظ کاشفی است که در قرن دهم هجری قمری ماجرای خواستگاری امام حسین (ع) از ارینب و ماجرای قبول نکردن ولیعهدی یزید و بیعت نکردن امام (ع) با او را از جمله علت های فرعی و دشمنی دیرینه بنی امیه و بنی هاشم را از علل اصلی واقعه کربلا دانسته است. همچنین ندیم مشهدی در قرن 12 هجری بر ارتباط این ماجرا با واقعه عاشورا تأکید دارد. در قرن اخیر هم افرادی همچون زین العابدین رهنما در کتاب زندگی امام حسین (ع) و آله دالفک در کتاب پژوهشی در زندگی علی به ارتباط این دو واقعه پرداخته اند.

شبهه ای با موضوع ارینب

بسیاری از دشمنان اهل بیت (ع) ماجرای ارینب را اینطور بازگو می کنند:

ارینب ابتدا نامزد یزید می شود و امام حسین (ع) او را گمراه می کند و به سوی خودش می کشد و به این ترتیب کینه جویی یزید برانگیخته می شود و این کینه تا به وقوع پیوستن عاشورا ادامه می یابد.

هدف این افراد آن است که علت زمینه سازی واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) را به یک داستان عاشقانه پیوند بدهند.

داستانی که درباره ارینب گفته شده دارای چند اشکال اساسی است:

1. در این داستان هیچ اشاره ای به راوی داستان نشده و ماجرا از زبان شخص ثالثی بیان می شود که شناخته شده نیست و به همین دلیل از نظر سندی دارای مشکل است.

2. ابودرداء بنا به نظر معروف در زمان حکومت عثمان از جهان رفته و نمی توانسته در زمان حکومت معاویه و ولیعهدی یزید حضور داشته باشد.

3. مشهورترین کتابی که این داستان را ذکر کرده الامامه و السیاسه است که بعضی از صاحب نظران در مورد این که نویسنده اش ابن قتیبه باشد تردید دارند.

4. بر اساس این داستان امام حسین (ع) در یک جلسه ارینب را سه طلاقه می کنند در حالی که بر اساس فقه شیعه سه طلاق در یک مجلس جایز نیست. ضمن این که برای اجرای صیغه طلاق نیاز به دو شاهد عادل است که در این داستان صحبتی از آن ها نشده است.

5. در زمانی که ابودرداء به عراق می رود امام حسین (ع) در مدینه حضور داشته و در هیچ منبع تاریخی ذکر نشده که امام (ع) تا قبل از واقعه عاشورا به عراق بیایند.

با تمام این دلایلی که گفته شد حتی اگر داستان بالا حقیقت داشته باشد باز هم ایرادی به امام حسین (ع) و رفتار و مسلک ایشان وارد نیست چرا که امام (ع) با این کار توطئه معاویه و پسرش را که نشات گرفته از شهوت رانی او بود برملا کردند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: setare.com
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9089

به "ماجرای ارینب و واقعه کربلا ؛ پاسخ به شبهات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای ارینب و واقعه کربلا ؛ پاسخ به شبهات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید