متهم گریخت، سریالی که باید چند بار ببینید

به گزارش جعبه مهر، سریال متهم گریخت ساخته رضا عطاران با بازی علی صادقی، سیروس گرجستانی و مریم امیر جلالی یکی از پیروز ترین سریال های طنز تلویزیون است.

متهم گریخت، سریالی که باید چند بار ببینید

به گزارش خبرنگار ، بیش از دو دهه از آغاز ساخت و پخش مجموعه های مناسبتی ماه رمضان در تلویزیون می گذرد. پخش سریال های ماه رمضان که البته هنوز به عنوان مجموعه های مناسبتی این ماه مطرح نشده بودند، به طور جسته گریخته اوایل دهه هفتاد از شبکه های یک و دو آغاز شد. آغاز پخش این سریال ها همزمان با ایام نوروز در آن سال ها بود و به همین دلیل نمی توان به طور قطع گفت که هدف سازندگان مجموعه های تلویزیونی که آن موقع به روی آنتن رفتند، فقط ماه رمضان بوده و در واقع مناسبتی دو جانبه، هم نوروز و هم ماه مبارک رمضان دلیل پخش سریال هایی بود که خسرو ملکان و حسن فتحی کارگردانی شان کردند.

فرایند پخش مجموعه های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان از سال 70 آغاز شد و به جز دو سال 75 و 77 که هیچ کدام از شبکه ها تدارکی برای پخش سریال ویژه این ماه ندیده بودند تا اوایل دهه هشتاد ادامه پیدا کرد و در سال های میانی دهه هشتاد به اوج نیز رسید.

از جمله سریال های شاخصی که در سال های ابتدایی دهه هشتاد پخش شدند می توان به گمگشته به کارگردانی رامبد جوان، یادداشت های کودکی ساخته پریسا بخت آور و چراغ های خاموش کاظم بلوچی اشاره نمود که پیروز به جذب مخاطبان بیشتری شدند. همچنین در سال های میانی دهه هشتاد بود که موج ساخت سریال های ماورایی نیز به راه افتاد و چند کارگردان از جمله سیروس مقدم، علیرضا افخمی، حسین سهیلی زاده و محمدحسین لطیفی به سراغ ساخت آثاری با این مضمون رفتند که به زعم خیلی ها مناسبت و مطابقت بیشتری با حال و هوای ماه مبارک رمضان و لحظات معنوی و عرفانی آن داشت و البته به مذاق خیلی های دیگر هم به دلیل فانتزی تخیلی بودن قصه شان خوش نیامد. او یک فرشته بود به کارگردانی علیرضا افخمی را می توان اولین سریال با موضوع ماورایی دانست که راه را برای ساخت مجموعه هایی دیگر با این حال و هوا در این ایام و سال های بعد هموار کرد.

در این گزارش قصد داریم خاطرات خوش این سریال ها را یادآوری کنیم و امروز سراغ سریال متهم گریخت به کارگردانی رضا عطاران رفتیم.

متهم گریخت سریالی به کارگردانی رضا عطاران و تهیه کنندگی ایرج محمدی و مهران مهام است که در ماه مبارک رمضان سال 1384 از شبکه سه پخش شد و به یکی از ماندگارترین سریال های تلویزیون در ماه مبارک رمضان تبدیل شد.

متهم گریخت یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین سریال هایی است که در ماه رمضان از تلویزیون پخش شده است و هنوز هم بعد از گذشت سال های زیادی از فراوری آن یکی از جذاب ترین ساخته های رضا عطاران است.

متهم گریخت روایتگر زندگی یک خانواده است که از شیراز به تهران آمده و ماجرا هایی برایشان رقم می خورد. در این مجموعه رضا عطاران علاوه بر کارگردانی بازی هم داشت. این اثر تکرار تجربه خانه به دوش عطاران است و از مریم امیرجلالی به عنوان زنی سنتی که همواره اعتراض می نماید، استفاده نموده است. البته این تکرار هیچگاه نتوانست پیروزیت خانه به دوش را کسب کند و در حد یک سریال معمولی باقی ماند.

خلاصه داستان سریال متهم گریخت:هاشم آقا (سیروس گرجستانی) و خانواده اش در شهرستانی نه چندان دور زندگی ساده ای دارند. او تا پیش از شدت بیماری در مغازه ای اجاره ای به تعمیر اگزوز مشغول بوده، اما به علت بیماری پزشکان او را از انجام کار های سنگین منع نموده اند. از طرفی دختر دانشجویش (لیدا فتح الهی) در تهران برای او شغلی پیدا وخانه ای را اجاره می نماید. هاشم آقا به ناچار کارش را تعطیل و به تهران مهاجرت می نماید. مهاجرت هاشم آقا به همراه مادر (شهربانو موسوی) و همسرش (مریم امیرجلالی) و پسر (علی رضا جعفری) و دیگر دخترش (ملیکا زارعی) به همراه دامادش (علی صادقی) داستان ها و ماجرا های زیبایی را بوجود می آورد… .

بازیگران سریال متهم گریخت: سیروس گرجستانی - مریم امیر جلالی - علی صادقی - سعید آقا خانی - محمود بهرامی - رضا عطاران - شهربانو موسوی - علیرضا جعفری، ملیکا زارعی و …

تیتراژ ابتدایی سریال متهم گریخت:خواننده:امیر حسین مدرس؛ شاعر:یغما گلرویی؛ آهنگ ساز:حمید رضا صدری

تیتراژ پایانی سریال متهم گریخت:خواننده:مجید اخشابی شاعر:علی معلم؛ تنظیم موسیقی:علیرضا افکاری

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10020

به "متهم گریخت، سریالی که باید چند بار ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متهم گریخت، سریالی که باید چند بار ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید