مراقب باشیم؛ کرونای دلتا 40 درصد مسری تر از نوع انگلیسی

به گزارش جعبه مهر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: میزان سرایت پذیری ویروس کرونای هندی معروف به دلتا به دلیل جهش زیادی که دارد، 40 درصد بیشتر از گونه انگلیسی است.

مراقب باشیم؛ کرونای دلتا 40 درصد مسری تر از نوع انگلیسی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، دکتر عاطفه عابدینی فوق تخصص بیماری های ریه با یادآوری شیوع گسترده گونه دلتا (ویروس هندی کرونا) در بیش از 80 کشور دنیا از افزایش سرایت پذیری ویروس کرونا در جریان این جهش نسبت به گونه انگلیسی اطلاع داد.

وی درخصوص گونه ویروس دلتا یا B,1.617 کرونا ویروس که این اواخر خبر هایی از شیوع آن در کشور به گوش می رسد، گفت: مستندات اخیر نشان می دهد این نوع از کرونا ویروس ها قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به گونه انگلیسی دارد و نرخ بستری بیماران را نیز افزایش می دهد، اما گزارشی از تفاوت در میزان مرگ و میر ناشی از گونه دلتا نسبت به واریانت های پیشین در دست نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: گزارش ها از موارد مرگ و میر ناشی از گونه دلتا در کشور های دیگر نشان می دهد، افرادی که واکسینه نشده اند یا واکسیناسیون آن ها کامل نشده است، در معرض خطر قرار دارند.

عابدینی اضافه نمود: در بعضی کشور ها این گونه به عنوان ویروس قالب در حال گسترش است و حتی در کشور آمریکا باوجود پوشش 50 درصدی واکسیناسیون، شیوع 20 تا 50 درصدی کرونای هندی گزارش شده و در حال افزایش است.

آبریزش بینی و مسائل گوارشی از علایم اصلی ویروس دلتای هندی

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آبریزش بینی و مسائل گوارشی را از علایم اصلی گونه هندی ویروس کرونا اعلام کرد و گفت: در نوع ووهان ویروس کرونا، آبریزش بینی از علایم ابتلا محسوب نمی شد و اغلب با گلودرد و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی روبرو بودیم، اما در گونه دلتا، آبریزش بینی شیوع دارد.

عابدینی با یادآوری این که برای دستیابی به آمار دقیق میزان گسترش بیماری در ایران، احتیاج به توالی یابی ژنتیکی ویروس است، توضیح داد: هنوز در کشور آمار دقیقی از شیوع گونه هندی وجود ندارد، اما افزایش علایم گوارشی قابل مشاهده است.

وی گفت: در کشور هند داده هایی ارایه شد که نشان از افزایش میکروترومبوز ها (لخته های خونی کوچک) در جریان ابتلا به واریانت دلتا نسبت به کرونای ووهان داشت، اما به علت نبود مستندات کافی از میزان این عارضه در نوع چینی، این مطالعات قابل تاکید نیست.

فوق تخصص بیماری های ریه ادامه داد: شیوع قارچ سیاه یا ساده که پس از گسترش گونه دلتا در هند گزارش شد، در زمان همه گیری کرونا ویروس ووهان در کشور وجود داشت، بنابراین عارضه جدیدی نیست و به نظر نمی رسد با شیوع کرونای هندی، این مشکل نیز شایع گردد.

به گزارش ایرنا، گونهٔ دلتای ویروس کرونا که نخستین بار در هند شناسایی تا به امروز در 80 کشور دنیا یافت شده است. گونه دلتای ویروس کرونا به گفته ویروس شناسان حدود 40 جهش نموده است، سازمان دنیای بهداشت که گونه های جهش یافتهٔ مهم ویروس کرونا را براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری می نماید گونه یافت شده در هند را دلتا نامید.

تمامی ویروس ها پیوسته جهش پیدا می نمایند و اغلب تغییرات آن ها چندان مهم نیست. اما بعضی از گونه های جهش یافته ممکن است سرعت انتقال بیشتری داشته باشند، عوارض حادتری ایجاد نمایند یا از سدّ ایمنی واکسن ها بگذرند.

کارشناسان می گویند گونهٔ دلتا با سرعت بیشتری منتقل می گردد، چون خود را بهتر به سلول های بدن می چسباند، اما هنوز اطلاعات کافی در دست نیست که نشان دهد این گونهٔ تازه از ویروس کرونا بیماری شدیدتری را نیز ایجاد می نماید یا خیر.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10396

به "مراقب باشیم؛ کرونای دلتا 40 درصد مسری تر از نوع انگلیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب باشیم؛ کرونای دلتا 40 درصد مسری تر از نوع انگلیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید