معرفی انواع برنج

به گزارش جعبه مهر، برنج از مهم ترین غلات جهان است و خوراک اصلی نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهد. جالب است بدانید که بیش از ده ها هزار نوع از این دانه خوراکی در جهان یافت می شود که شاید هرگز آن ها را ندیده باشید.

معرفی انواع برنج

برنج گیاه علفی یکساله است و در مناطق گرم پر آب می روید. معروف است که از نظر شرایط اقلیمی، محل رویش برنج باید سر در آتش و پا در آب داشته باشد. ارتفاع ساق برنج حدود 4/1 -1 متر بوده و برگ ها آن باریک، دراز و نوک تیز هستند. میوه برنج که یک دانه برنج در آن قرار گرفته است را شلتوک نامند.

خاستگاه برنج آسیاست و از روزگاران کهن در چین، ژاپن، هندوچین و هندوستان و پس از آن در جاوه، سیلان، اندونزی ، مصر، ماداگاسکار، برزیل، آمریکا و … برنج کشت می شود. در ایران انواع برنج در مناطق شمالی و جنوبی مثل مازندران و خوزستان و حتی در نواحی گرمسیر فارس و اصفهان نیز برنج کشت می شود.

از نظر شکل ظاهری برنج به دو دسته تقسیم می شود؛ نوع هندی که دانه بلند و باریک و بسیار مرغوب است و نوع دوم، ژاپنی که دانه های گرد و ریز داشته و در ایران به نام برنج گرده معروف می باشد. برنج ایرانی در دسته اول جای دارد.

در ادامه و پس از این معرفی اجمالی، به سراغ پخت برنج می رویم و درباره آموزش پخت برنج به روش های مختلف توضیحاتی خواهیم داد.

آموزش پخت برنج به روش های مختلف

برنج را به روش های مختلفی می پزند که مرسوم ترین این روش ها، پخت برنج به صورت آبکشی (دم کردن) و یا کته کردن است. البته این روزها بعضی افراد به دلیل کمبود وقت برنج را داخل ماکروفر نیز می پزند که این روش به دلیل معایب استفاده از ماکروفر توصیه نمی شود. ما در مبحث آموزش پخت برنج به روش های مختلف، هر سه مورد را به شما آموزش می دهیم و درباره هرکدام به طور جداگانه توضیحاتی خواهیم داد.

آموزش پخت برنج به روش آبکشی (دم کردن)

  1. برای پخت برنج به روش آبکشی، ابتدا برنج را چند مرتبه با آب ولرم بشویید تا آب برنج زلال شود.
  2. سپس برنج را به مدت 2 الی 3 ساعت داخل آب و نمک خیس کنید به طوری که آب، تقریبا چهار یا پنج سانتی متر بالاتر از سطح برنج قرار بگیرد.
  3. مقدار نمک به نسبت هر پیمانه برنج، نصف قاشق غذاخوری می باشد.
  4. حالا قابلمه مناسبی را پر از آب نموده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.
  5. آب نمکی که برنج را درون آن خیس نموده اید، خالی نموده و برنج را داخل آب جوش بریزید.
  6. چند دقیقه صبر کنید تا آب برنج به جوش بیاید، سپس یکی، دوبار آهسته آن را به هم بزنید و چند لحظه منتظر بمانید تا مغز برنج کمی نرم شود. (برای امتحان کردن برنج در این مرحله، یک دانه برنج را با نوک انگشت له کنید. اگر مغز آن زبر و خشک نبود می توانید آن را آبکش کنید.
  7. در این مرحله، برنج را در آبکش بریزید تا آب آن خارج شود.
  8. در نهایت 1 قاشق غذاخوری روغن مایع ته قابلمه ریخته و برنج را از آبکش داخل قابلمه بریزید و اطراف آن را با قاشق جمع نموده و به صورت مخروطی به سمت بالا بیاورید.
  9. درب قابلمه را با یک پارچه نخی و یا حوله تمیز پوشانده و آن را روی قابلمه قرار دهید و بعد قابلمه را روی اجاق با شعله کم بگذارید تا برنج دم بکشد.
  10. برای دو تا چهار پیمانه برنج حدود 25 دقیقه و برای چهار تا ده پیمانه برنج، 40 دقیقه زمان لازم است تا برنج تا دم بکشد.

آموزش پخت برنج به روش کته

  1. برای پخت کته مثل روش قبل باید ابتدا برنج را با آب ولرم چند دفعه بشویید تا آب برنج زلال شود و بعد آب برنج را کاملا خالی کنید.
  2. برای هر پیمانه برنج، مقدار یک و نیم پیمانه آب اضافه کنید و به ازای هر پیمانه برنج، یک قاشق چای خوری نمک بریزید.
  3. برنج را به مدت 2 الی 3 ساعت خیس کنید .
  4. قابلمه را روی اجاق با شعله متوسط قرار دهید و پس از آنکه جوش آمد، نصف قاشق غذا خوری روغن مایع (برای 2 پیمانه برنج) به آن اضافه نموده و هم بزنید.
  5. وقتی آب برنج کشیده شد، یک بار برنج را هم زده و سپس درب قابلمه را داخل یک پارچه نخی و یا حوله تمیز پیچیده (دم کنی) و شعله اجاق را کم کنید تا به مدت 10 دقیقه (برای 2 پیمانه برنج) برنج دم بکشد.

طرز تهیه کته در پلوپز

  1. برای پخت برنج در پلوپز مثل روش های قبل باید ابتدا برنج را خوب بشویید و آب روی آن را خالی کنید.
  2. به ازای هر پیمانه برنج باید یک پیمانه آب (+ یک پیمانه اضافه تر) به آن اضافه کنید. یعنی به ازای 4 پیمانه برنج 5 پیمانه آب و یا به ازای 5 پیمانه برنج 6 پیمانه آب که گرم یا ولرم بودن آب زیاد مهم نیست.
  3. روی آن نمک بریزید و اجازه دهید برنج خیس بخورد. (نوع مرغوب برنج های ایرانی زمان بیشتری برای خیس خوردن لازم دارند ولی برنج های خارجی را مدت کمتری باید خیس کرد.)
  4. بعد از خیس خوردن برنج، آن را داخل پلوپز بریزد و روغن اضافه کنید و پلوپز را به برق بزنید.
  5. درب پلوپز را هم ببندید و تمام. اگر می خواهید برنج شما بهتر عمل بیاید، یکی دو بار وقتی آب برنج جوش آمد به آرامی با قاشق چوبی آن را بهم بزنید اما دقت کنید زیرا زیاد هم زدن برنج باعث له شدن آن می شود.
  • معمولا بعضی برنج ها برای پخت به آب بیشتری نیاز دارند و بعضی کمتر. وقتی برای اولین بار می خواهید برنجی را پخت کنید، چنانچه کته از آب در آمده زیاد نرم بود، بار بعد از مقدار آب کم تری استفاده کنید .
  • برنج های دانه بلند خارجی که این روزها در بازار به فروش می رسند، به مقدار بیشتری آب برای پخت نیاز دارند و هرگز وقت نیز وا نمی فرایند وخیال کدبانوهای عزیز را هم راحت نموده است .
  • برای تهیه ته دیگی غیر از برنج می توانید وقتی آب برنج جمع شد، برنج را در ظرفی خالی کنید و ظرف آن را بشویید تا لعاب برنج باقی مانده در ظرف شسته شود و بعد روغن ریخته و از نان یا سیب زمینی و یا … برای ته دیگ استفاده کنید. سپس برنج را با کفگیر روی آن بریزید و دور آن را هم به سمت بالا جمع کنید تا به دیواره های ظرف نچسبد.
  • برای پخت برنج در پلوپز، به ازای هر نفر یک پیمانه پلوپزی کافی است.

در ادامه آموزش پخت برنج به روش های مختلف، یک روش جدید و متفاوت را به شما آموزش خواهیم داد که مناسب افرادی است که به دلیل کمبود وقت یا هر دلیل دیگری، برای پخت انواع غذا از ماکروفر استفاده کی کنند. شاید تعجب کنید اما جالب است بدانید که شما می توانید همه غذاها را در کمترین زمان داخل ماکروفر تهیه کنید.

روش پخت برنج با ماکروفر

  1. برای پخت 3 پیمانه برنج با ماکروفر نیز مانند دو روش قبل باید ابتدا برنج را خوب بشویید. در این روش نیازی به خیس کردن برنج نیست.
  2. بعد از شستشوی برنج، به آن نمک و روغن اضافه نموده و همان مقدار آبی که برای پخت کته استفاده می کنید روی برنج ریخته، ظرف را با اخرین قدرت مایکروفر یعنی 100 و زمان 15 تا 18 دقیقه برنج را بپزید.
  3. اگر بعد از اتمام پخت هنوز برنج آب داشت، بازهم همین کار را تکرار کنید اما این بار زمان را کمتر انتخاب کنید تا آب برنج تمام شود.
  4. در این مرحله، می توانید برنج را یک بار آرام هم بزنید و بعد درب ظرف را بسته و به مدت 13 تا 15 دقیقه، با قدرت 40 (کمترین قدرت مایکروفر) آن را بپزید.
  • اگر قصد دارید داخل ماکروفر هر نوع پلو مخلوط مانند ، لوبیا پلو و … درست کنید، باید مرحله دوم را با یک درجه قدرت بالاتر یعنی 60 انجام دهید.
  • یکی از تفاوت های برنج مایکروفری با برنج کته و برنج آبکشی این است که برنج ماکروفری ته دیگ ندارد. پس به این نکته نیز توجه نمایید.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: setare.com
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10231

به "معرفی انواع برنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع برنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید