معرفی همه مسائل پوستی نوزادان (راهنمای تصویری)

به گزارش جعبه مهر، مسائل پوستی نوزادان در بعضی موارد به خودی خود بهبود می یابند ولی در بعضی موارد باید به پزشک مراجعه گردد. در این مقاله برای آشنایی والدین با مسائل پوستی نوزادان، 25 بیماری پوستی نوزادان و بچه ها همراه با تصویر آورده شده است.

معرفی همه مسائل پوستی نوزادان (راهنمای تصویری)

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - آیا با مسائل پوستی نوزادان آشنایی دارید؟ دانه های قرمز رنگ روی صورت نوزادتان چیست؟ با خواندن این مقاله، پاسخ این سوال را پیدا می کنید. از مهم ترین مسائل پوستی نوزادان مانند سوختگی های ناشی از پوشک تا اگزما و آکنه کودک، در این مقاله وجود دارد. در واقع در این مقاله شایع ترین مسائل پوستی نوزادان آورده شده است که با مطالعه این مطلب می توانید نکاتی خوب در رابطه با علت، درمان و راه های مراقبت از پوست نوزاد تان را یاد بگیرید.

آکنه نوزاد (جوش صورت نوزاد)

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: معمولاً روی گونه ها، گاهی روی پیشانی، چانه و حتی پشت نوزاد تازه متولد شده.

چه ظاهری دارد: آکنه نوزادی از مسائل پوستی نوزادان است که بسیار رایج است، این جوش های سفید کوچک که توسط پوست قرمز احاطه شده است و در هنگام تولد تا سن 2 تا 4 هفتگی وجود دارد.

آبله مرغان

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: آبله مرغان در بچه ها برای اولین بار روی پوست سر، صورت و سپس سراسر بدن گسترش می یابد.

چه ظاهری دارد: از مسائل پوستی نوزادان که بیشتر مردم آن را می شناسند؛ آبله مرغان است. در ابتدا برآمدگی های کوچک و قرمز که به سرعت واضح و عظیم می گردد و مایعی درون آن پر می گردد. با پیشرفت و گسترش آبله ها، خارش های پوست نیز آغاز می گردد.

معمولاً 250 تا 500 آبله بر روی پوست بچه ها ایجاد می گردد اگرچه ممکن است کمتر از این میزان هم باشد، به خصوص زمانی که کودک واکسن آبله مرغان را دریافت نموده باشد. در این بیماری کودک کمی تب دارد و معمولاً تا قبل از یک سالگی این بیماری ایجاد می گردد.

تاول تبخالی

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: رو یا نزدیک لب ها

چه ظاهری دارد: از دیگر مسائل پوستی بچه ها، تاول های کوچکی است که با مایعی پر شده و ممکن است عظیمتر، پشت سر هم و پوسته پوسته گردد. این تاول ها به صورت تکی یا به صورت خوشه ای ظاهر می گردد و تا قبل از 2 سالگی غیرمعمول است (توجه داشته باشید تاول تبخالی که در دهان عظیمسالان ایجاد می گردد، علائم مشابهی با تبخال بچه ها دارد).

پوسته سر شیرخواران (کرادل کپ)

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: روی پوست سر، اطراف گوش ها، ابروها، چروک های گردن و زیر بغل

چه ظاهری دارد: از دیگر مسائل پوستی نوزادان، کرادل کپ است که لکه های پوستی و پوست خشک و یا تکه های پوستی زرد رنگ در پوست سر است که معمولاً باعث ریزش مو می گردد و در سال اول تولد از بین می رود.

بثورات پوشک

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: در ناحیه پوشک کودک ایجاد می گردد و در دختران و پسران برابر است.

چه ظاهری دارد: بثورات پوشک از مسائل پوستی نوزادان است که بسیار رایج است. در این بیماری، پوست ملتهب شده و قرمز می گردد. بثورات ممکن است صاف یا برآمده باشند، معمولاً در بچه ها زیر 1 سال شایع تر است و با تغییر پوشک باعث ناراحتی کودک می گردد.

بثورات پوستی (مخمر)

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: در پوست ناحیه پوشک که به صورت برآمدگی هایی در اطراف بثورات اصلی قرار می گیرد.

چه ظاهری دارد: برآمدگی های قرمز کوچک که ممکن است نیمه پر باشند و بیشتر از دو روز طول می کشد و کرم های پوشک تاثیری برای آن ندارد. در بچه های که آنتی بیوتیک دریافت نموده اند، شایع تر است.

اگزما

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: به طور معمول اگزما در نوزادان در چین و چروک های آرنج و زانو و روی گونه، چانه، پوست سر، قفسه سینه و پشت ظاهر می گردد.

چه ظاهری دارد: پوست قرمز ضخیم و خشک، یا برآمدگی های کوچک قرمز رنگ که ممکن است پوسته پوسته گردد و خارش زیادی دارد. معمولاً در خانواده هایی که سابقه آلرژی دارند، شایع تر است. اگزما به طور معمول در سال اول زندگی و تا دو سالگی مشاهده می گردد.

راش نوزادی (اریتما توکسیکوم)

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: در هرجایی از بدن

چه ظاهری دارد: راش نوزادی از مسائل پوستی نوزادان است که دانه های زرد یا سفید کوچک، با یک پوست قرمز احاطه شده است. در نوزادان تازه متولد شده دیده می گردد و تا 2 تا 5 روز بعد از تولد رایج است. معمولاً به طور خود به خود بعد از دو هفته از بین می رود ولی ممکن است تا چند ماه نیز ادامه داشته باشد.

پوست سرخی عفونی یا بیماری پنجم

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: گونه ها و پاها

چه ظاهری دارد: گونه ها و لب های قرمز روشن و گاهی خارش شدید به دنبال یک تب خفیف، همچنین درد و علائم سرماخوردگی ظاهر می گردد. با نام بیماری اریتما اینفکتیوزوم نیز شناخته می گردد. در بچه ها با سنین پیش دبستانی و دبستانی شایع تر است.

فولیکولیت

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: گردن، زیر بازوها، زیر بغل و کشاله ران ها

چه ظاهری دارد: جوش های پوستی که در اطراف فولیکول های مو ظاهر می گردد و ممکن است پوسته شوند. برای بچه ها زیر دو سال غیرمعمول است.

بیماری دست، پا و دهان

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: در دهان، کف دست ها و پاها و گاهی اوقت در باسن

چه ظاهری دارد: زخم هایی در دهان، بثوراتی در کف دست ها و پاها و باسن ایجاد می گردد. بثورات به صورت نقاط کوچک و صاف قرمز شورع می گردد که ممکن ایست به دسته های خوشه ای تبدیل گردد. که این دسته ها دردناک هستند. اغلب در بچه ها قبل از سن دبستان رخ می دهد، اما می تواند در هر سنی هم رخ دهد. همچنین در رابطه با این بیماری مطالعه ارتباط آب دهان نوزاد و بثورات پوستی را به شما پیشنهاد می کنیم.

کهیر

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: بدن، صورت و دست ها

چه ظاهری دارد: کهیر لکه های قرمز روی پوست که اغلب با خارش همراه هستند. معمولاً از چند ساعت تا چند روز طول می کشد ولی می تواند برای هفته ها و یا حتی ماه ها ادامه داشته باشد و در هر سنی رخ هد.

زرد زخم

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: زرد زخم در نوزادان اغلب اطراف دهان و بینی ایجاد می گردد و به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.

چه ظاهری دارد: دانه های قرمز کوچک که ممکن است خارش هم داشته باشد. دانه ها نیمه پر هستند و کم کم به رنگ زرد مایل به قهوه ای تبدیل می شوند. بچه ها ممکن است تب داشته باشند و غدد لنفاوی گردنشان متورم گردد. اغلب در بچه ها 2 تا 6 ساله رایج است.

زردی

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: کل بدن

چه ظاهری دارد: زردی نیز از مسائل پوستی نوزادان است که رایج است. رنگ پوست بدن، زرد است در نوزادان داری پوست تیره، زردی ممکن است در سفیدی چشمان، کف دست ها و کف پاها دیده گردد. در هفته اول و دوم ابتدای زندگی، معمول تر است و در نوزادان نارس شایع تر است.

سرخک

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: کل بدن

چه ظاهری دارد: چمد روز بعد از یک تب، دانه های قرمز رنگ با نقاط کوچک سفید، روی گونه ها ایجاد می گردد. بعد از آن بثورات روی صورت، پشت، کناره های بازوها و دست ها و کشاله های ران و پاها ادامه می یابد.

بثورات در ابتدا به صورت دانه های صاف قرمز رنگ هستند ولی در نهایت به صورت برآمدگی در می آیند و ممکن است خارش داشته باشند. حدود پنج روز طول می کشد، سپس از بین می رود و به رنگ قهوه ای در می آید و در نهایت پوسته شده و خشک می گردد. معمولاً در بچه ها غیر واکسینه اتفاق می افتد.

میلیا (جوش های سر سفید)

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: بینی، چانه و گونه.

چه ظاهری دارد: از دیگر مسائل پوستی نوزادان، جوش های سفید یا زرد کوچک است که در نوزادان تازه متولد شده رایج است. این جوش ها بی ضرر است و در عرض چند هفته از بین می رود.

مولوسکوم کونتژیوزوم

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: به طور معمول بر روی صورت، گردن و بازوها دیده می گردد ولی در همه جای بدن می تواند ایجاد گردد.

چه ظاهری دارد: ضایعاتی شبیه مروارید هستند که ممکن است خارش هم داشته باشند. حضور این بیماری تا قبل از یک سالگی غیرمعمول است.

پاپولار

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: به صورت دسته ای روی صورت، گردن، بازوها و پاها.

چه ظاهری دارد: لکه های کوچک پوستی که در محل نیش حشرات قبلی به لکه های قرمز مایل به قهوه ای تبدیل می شوند. این دانه ها اغلب خارش زیادی دارند و در هر سنی ظاهر می شوند.

بیماری راش پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: هر کجایی از پوست که در تماس با گیاه باشد؛ معمولاً روی دست ها، پاها و بازوها.

چه ظاهری دارد: لکه های قرمز پوستی که در ابتدا به صورت خطوطی ظاهر می شوند. معمولاً 12 تا 48 ساعت بعد از تماس ظاهر می شوند، حتی می تواند تا یک هفته بعد ظاهر شوند. این عارضه های پوستی خارش دارند و در عرض چند روز پوسته پوسته می شوند. ظهور این بیماری تا قبل از یک سالگی غیر معمول است.

عفونت قارچی کرم حلقوی

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: بر روی بدن یا پوست سر

چه ظاهری دارد: یک یا چند حلقه قرمز کوچک ایجاد می گردد که غالباً مرکز دایره ها مرطوب و کناره ها خشک و پوسته هستند و ممکن است در طول زمان این دایره ها عظیمتر شوند. بر روی پوست سر به صورت شوره سر و یا لکه های قهوه ای ظاهر می گردد. معمولاً در بچه ها 2 ساله و بالاتر شایع است.

روزئولا

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: در گلو، گردن، بازوها و پاها و حتی صورت.

چه ظاهری دارد: ناگهان در طول 3 تا 5 روز لکه های صورتی بر روی گردن ظاهر می شوند که به دنبال یک تب ناگهانی و بالا که معمولاً بیشتر از 103 درجه فارنهایت است، اتفاق می افتد و ممکن است به بازوها، پاها و صورت گسترش یابد. بچه ها ممکن است اسهال و یا استفراغ هم داشته باشند. در بچه ها 6 ماهه تا 3 ساله، شایع تر است.

سرخچه (سرخک آلمانی)

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: از صورت آغاز می گردد و در سراسر بدن پخش می گردد.

چه ظاهری دارد: بثورات قرمز و صورتی رنگ که در طی 2-3 روز ظاهر می شوند و ممکن است با تب خفیف، متورم شدن گره های لنفاوی پشت گوش، گرفتگی و یا آبریزش بینی، سردرد و گلو درد همراه باشد. در موراد کم به دلیل واکسیناسیون رخ می دهد. معمولاً در بچه ها غیر واکسینه اتفاق می افتد.

بیماری گال

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: بین انگشتان، اطراف مچ و آرنج، روی زانوها، کف دست ها، پاها، پوست سر و صورت.

چه ظاهری دارد: دانه های قرمز پراکنده که معمولاً خارش دارند. خارش معمولاً بعد از یک حمام داغ یا در شب ها شدید است که ممکن است باعث بیدار شدن کودک گردد. در هر سنی رخ می دهد.

مخملک یا تب اسکارلت

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: شکم، گردن، کشاله ران و به سرعت در سراسر بدن پخش می گردد.

چه ظاهری دارد: دانه های کوچک قرمزی که شبیه شن بر سطح پوست احساس می شوند و ممکن است خارش داشته باشند. کودک ممکن است تب و گلو درد داشته باشد. در اوایل عفونت ممکن است یک پوشش سفید رنگ یا زردرنگ ایجاد گردد که بعدها قرمز گردد. دانه ها قرمز و متورم می شوند. این بیماری در بچه ها زیر 2 سال غیر معمول است.

زگیل

مکانی که معمولاً ظاهر می گردد: معمولاً در دست ها ایجاد می گردد ولی می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد.

چه ظاهری دارد: از دیگر مسائل پوستی بچه ها زگیل است که به صورت دانه های خاکستری به فرم دسته ای یا تنها که معمولاً تیره تر یا روشن تر هستند و دارای نقاط سیاه و سفید هستند، دیده می گردد. زگیل های مسطح کوچکتر و نرم تر هستند و می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند؛ اما در بچه ها معمولاً روی صورتشان ظاهر می شوند. بیشتر زگیل های پوستی به خودی خود در طول چند ماه تا چند سال خوب می شوند و در بچه ها زیر 2 سال غیر معمول است.

برگرفته از متن babycenter

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: setare.com
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8680

به "معرفی همه مسائل پوستی نوزادان (راهنمای تصویری)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی همه مسائل پوستی نوزادان (راهنمای تصویری)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید