موج دوم حملات هوایی و انفجارها در پایتخت لیبی

به گزارش جعبه مهر، گروه دنیا، آرامش قصد بازگشت به لیبی را ندارد. بامداد دیروز تنها چند روز پس از آرام شدن نبردها بین نیروهای خلیفه حفتر و نیروهای دولت طرابلس، صدای مهیب حملات هوایی و انفجارها خواب را از چشمان مردم پایتخت بحران زده لیبی ربود و ساعتی بعد تنها فرودگاه فعال این شهر نیز مجبور شد پروازهای خود را متوقف کند.

موج دوم حملات هوایی و انفجارها در پایتخت لیبی

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، نیروهای خلیفه حفتر که از غروب روز شنبه حملات خود علیه طرابلس را از سر گرفته بودند، در نخستین ساعات دیروز اقدام به حملات هوایی علیه نقاطی در حومه شهر طرابلس کردند. با این حال شدت حملات طوری بود که صدای انفجارها به گوش مردم پایتخت رسید. به گفته شهروندان طرابلس، شدت حملات از تمامی حملاتی که در دو هفته اخیر توسط نیروهای حفتر انجام می شود، بیشتر و مدت زمان آن نیز طولانی تر بوده است. تشدید حملات نیروهای حفتر علیه طرابلس روز گذشته باعث شد، تنها فرودگاه فعال طرابلس که در روزهای گذشته فعالیت آن مختل شده بود، در نهایت به دلیل مسائل امنیتی تعطیل شود. محمد گنونو، از افسران ارتش لیبی و همچنین سخنگوی این نهاد هرچند تایید نموده است که نیروهای حفتر حملاتی را علیه شهر غریان در 100 کیلومتری جنوب غربی پایتخت و همچنین پایگاه هوایی الوطیه در 50 کیلومتری جنوب غربی طرابلس انجام داده اند اما جزئیات بیشتری از این حملات و تعداد تلفات آن فاش ننموده است. این در حالی است که احمد المسماری، سخنگوی نیروهای حفتر تأکید نموده آنها توانسته اند اهداف مورد نظر خود در غریان را از زمین و هوا هدف قرار دهند و نیروهای طرابلس نیز نتوانسته اند مانع آنها شوند.

حملات نیروهای خلیفه حفتر علیه طرابلس که از 4 آوریل (15 فروردین) شروع شده است، تا کنون باعث مرگ 220 نفر شده است. در این حملات همچنین دست کم یک هزار نفر زخمی شده اند. سازمان جهانی بهداشت نیز در آماری که خاتمه هفته گذشته منتشر کرد، اطلاع داد این حملات 25 هزار نفر را از خانه و کاشانه خویش آواره نموده است.

کلاف سردرگم لیبی

نبردها در لیبی در شرایطی خاتمه ناپذیر به نظر می رسد که به نظر می رسد موضع واحد جهانی درباره آن وجود ندارد و به همین دلیل بحران لیبی تبدیل به کلافی سردرگم شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه، امریکا و روسیه هر دو گفتند که نمی توانند از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش بس در لیبی حمایت نمایند. دیپلمات ها در شورای امنیت گفته اند که روسیه که از حفتر حمایت می نماید، حاضر نیست پیش نویس قطعنامه ای را که به ابتکار انگلیس تهیه شده و نیروهای حفتر را محکوم می نماید، تایید کند. امریکا هم هرچند که تاکنون از دولت طرابلس حمایت نموده است، اما تعیین نیست علت مخالفتش با پیش نویس انگلیس چه بوده است. از همین رو بعضی ناظران پا را فراتر گذاشته و اعلام نموده اند، امریکا در حال تغییر سیاست های خود در لیبی است و تصور می شود رأی ندادن آن به پیش نویس ارائه شده از سوی انگلیس، به معنای حمایت تلویحی واشنگتن از خلیفه حفتر است. این دسته از تحلیلگران با استناد به بیانیه ای که کاخ سفید روز آدینه منتشر کرد و اطلاع داد، دونالد ترامپ گفت و گویی تلفنی با خلیفه حفتر داشته است، می گویند، تغییر موضع امریکا درباره لیبی به شخص ترامپ باز می شود و به عبارتی این بار نیز وزارت خارجه خود را در یک مسأله جهانی نادیده گرفته است. موضع گیری ناتعیین امریکا درباره لیبی در حالی باعث پیچیده شدن کلاف سردرگم بحران لیبی شده است که کشورهای اروپایی نیز موضع واحدی درباره رویارویی های بروز نموده در لیبی ندارند و از سویی انگلیس از دولت طرابلس و فرانسه از خلیفه حفتر حمایت می نمایند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1564

به "موج دوم حملات هوایی و انفجارها در پایتخت لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج دوم حملات هوایی و انفجارها در پایتخت لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید