موزه هفت تپه با رنگ وبوی موزه لوور پذیرای گردشگران نوروزی

به گزارش جعبه مهر، مدیر پایگاه میراث جهانی هفت تپه و چغازنبیل گفت: با اتمام مرمت و بهسازی موزه اشیاء تاریخی هفت تپه، این موزه از نخستین روز نوروز 1398 در شمایلی جدید پذیرای بازدیدکنندگان نوروزی شده است.

موزه هفت تپه با رنگ وبوی موزه لوور پذیرای گردشگران نوروزی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، عاطفه رشنویی امروز شنبه سوم فروردین ماه 98 با تبریک فرارسیدن نوروز باستانی از گشایش موزه هفته از ابتدای نوروز اطلاع داد و اضافه نمود: موزه هفتتپه یک از قدیمیترین موزههای ایران محسوب میشود که در دهه 40 شمسی با هدف نمایش اشیاء تاریخی مکشوف از هفتتپه و چغازنبیل ساخته شد.

او ادامه داد: از آن جا که ساختمان این موزه قدیمی بود و مشکلاتی داشت، از چندماه پیش از نوروز تصمیم بر آن گرفتیم تا یک سری اقدامات مرمتی نظیر ترمیم کف فرش، تعویض بدنه های آجری و رنگ دیوارها را در این بنا انجام دهیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی هفت تپه و چغازنبیل اضافه نمود: همچنین تعویض بدنه ویترینها به منظور حفاظت مناسبتر از اشیاء تاریخی و امنیت آن ها نیز از دیگر اقدامات مرمتی ای بود که در موزه انجام شد.

وی با بیان اینکه در طراحی فضای داخلی موزه، طراحی ویترین ها و تابلوهای معرفی تا حدی از موزه لوور فرانسه الهام گرفتیم اضافه نمود: بازدیدنماینده با دیدن موزه و تصاویر قدیم و جدید آن با نحوه کشف هفتتپه و چغازنبیل آشنا خواهد شد و اطلاعات جدیدتری از آن کسب می نماید.

رشنویی تعداد اشیاء تاریخی موجود در موزه هفت تپه را حدود 100 شیء مطرح نمود و گفت: درحال حاضر موزه با محتوای جدید و مناسب دسته بندیشدهای سعی در معرفی مناسب تاریخ عیلام و اشیاء مکشوف از هفتتپه و چغازنبیل دارد.

او با تأکید بر این که محتوای تصویری موزه یاری بسیاری به معرفی آن نموده است اضافه نمود: این موزه با محوطههای میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه ارتباط مستقیم دارد و به مثابه اتاق معرفی بزرگ و مناسبی از این محوطهها است چراکه موزه ماکتهای بزرگی از زیگورات چغازنبیل، مجموعه کاخ و آرامگاه و مجموعه سازههای آبی را در خود جای داده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی هفتتپه و چغازنبیل اعلام نمود: موزه هفت تپه پس از مرمت و بهسازی از 29 اسفندماه 97 گشایش یافت و از نخستین روز نوروز 98 با استقبال بسیار خوب گردشگران ورودی به شهرستانهای شوش و هفت تپه روبرو شده است.

وی در ادامه به برنامه های این پایگاه برای بازدیدگنندگان از محوطه میراث جهانی چغازنبیل اشاره نمود و گفت: برای نوروز 98 پنج دستگاه دوربین VR (واقعیت اضافه نموده) از سوی پایگاه تهیه شده که این دوربینها در مکان های تعبیه شده به صورت رایگان و با محدودیت زمانی در اختیار بازدیدنمایندگان قرار می گیرد و آن ها با نگاه کردن در این دوربین ها یک سری انیمیشن مشاهده خواهند کرد که در این انیمیشن ها بازسازی احتمالی چغازنبیل اجرا شده است و مردم می توانند زیگورات را به شکل یک بنای سالم با همان پنج طبقه سالم و ارتفاع 52 متر در واقعیت ببینند و متوجه چگونگی رونق این بنا در گذشته شوند.

رشنویی در این خصوص اضافه نمود: سال جاری بصورت آزمایشی این طرح را راه اندازی کردیم که با استقبال بسیار خوبی هم روبرو شده و قصد داریم بواسطه استفاده آزمایشی از این طرح دریابیم در محوطه و در کدام نقاط به چه تعداد از این دوربین ها احتیاج است تا براساس آن برای افزایش آنها در آینده برنامهریزی کنیم.

او با اشاره به یکی دیگر از اقدامات پایگاهبرای نوروز 98 یادآور شد: اپلیکیشن راهنمای گردشگری نیز برای بازدیدنمایندگان در محل محوطه چغازنبیل راهاندازی شده است که این اپلیکیشن به صورت وایرلس به تلفن همراه بازدیدکننگان بلوتوث میشود و آنها میتوانند از اطلاعات گویایی که اپلیکیشن در اختیار آنها میگذارد استفاده نمایند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1375

به "موزه هفت تپه با رنگ وبوی موزه لوور پذیرای گردشگران نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه هفت تپه با رنگ وبوی موزه لوور پذیرای گردشگران نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید