موزه هنرهای معاصر نوسازی می گردد

به گزارش جعبه مهر، فریبا خانی:این روزها ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران در دست بازسازی است. این بنا، از بناهای زیبای شهر تهران است که در سال 1356 ساخته شده، شکلی حلزونی دارد و با الهام از معماری ایرانی و معماری مدرن طراحی شده است.

موزه هنرهای معاصر نوسازی می گردد

در بنای موزه هنرهای معاصر تهران، عناصر معماری کهن ایرانی، مانند بادگیرها، هشتی ها و... به خوبی لحاظ شده؛ البته به شکل مینی مالیستی. شاید بپرسی سبک مینی مالیستی دیگر چیست؟ اگر به دیدن موزه هنرهای معاصر بروید، می بینید که مصالح و بتن های این ساختمان قابل رؤیت است. ما در یک دالان مارپیچی حرکت می کنیم و به گالری ها می رسیم.

در بخشی از ساختمان، استخری پر از روغن وجود دارد، اثر هنرمند ژاپنی نوری یوکی هاراگوچی به نام ماده و اثر. هاراگوچی یک بار به تهران آمد و از این اثر دیدن کرد. این اثر سکوت و سکون خاصی دارد. ما در این موزه، آثار زیبایی از تونی کرگ و کارهای علی اکبر صادقی را هم دیده ایم و با نحوه کارکردن اتوپینه آشنا شده ایم.

ماده و اثر / اثر نوری یوکی هاراگوچی

این موزه، یک گنج درست و حسابی دارد؛ گنجینه بی نظیری از آثار نقاشان و مجسمه سازان بزرگ. آثار گنجینه هم گاهی به نمایش درآمده و دوست داران هنر توانسته اند آثار هنرمندان بزرگ جهان را تماشا نمایند.

موزه هنرهای معاصر، جامع ترین و مهم ترین گنجینه هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی به شمار می آید و مالک یکی از 10 مجموعه مهم هنر نوگرا در جهانست. در این موزه، آثار مهمی از هنرمندان جنبش های هیجان نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی مالیسم، مفهومی و فتورئالیسم قرار گرفته است. در گنجینه دائمی موزه، بیش از سه هزار اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگه داری می گردد که نزدیک به 400 اثر از بین آن ها، ارزشی استثنایی دارند. از جمله آثار مهم موزه، می توان به کارهای شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت و جاکومتی اشاره نمود.

این موزه راز و رمزهایی دارد و اگر خواننده پی گیر هفته نامه دوچرخه باشید، یادتان هست که یک بار گزارشی از گنجینه موزه داشتیم و آثار بی نظیر خوان میرو، پیکاسو، فرانسیس بیکن و پیسارو را از نزدیک دیدیم. خب معلوم است موزه ای که گنجینه بی نظیری در آن نگه داری می گردد، باید از نظر گرما، سرما، رطوبت و کلاً تهویه هوا، عالی و در برابر آتش سوزی ایمن باشد. برای همین، این روزها موزه هنرهای معاصر در حال بازسازی است و تا به حال 60 درصد آن بازسازی شده است.

احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر در گفت وگو با هفته نامه دوچرخه می گوید: بعد از بازسازی فضای فیزیکی موزه، به نوسازی بخش نرم افزاری موزه خواهیم پرداخت.

او از مخاطبان نوجوان موزه می گوید و خبر خوبی می دهد: با توجه به این که بخشی از مخاطبان ما دانش آموزان هستند، می خواهیم کانون کودک و نوجوان را در این موزه داشته باشیم.

اثر آلبرتو جاکومتی/ عکس: سایت فرهنگ و هنر

مدیر موزه هنرهای معاصر می گوید: طبق اسنادی که داریم، مهر1356 با فشار حاکمیت وقت، با این که پروژه ساخت تکمیل نشده و در بخش هایی هنوز نیمه کاره بوده، موزه هنرهای معاصر افتتاح شد. مثلاً در بخش کتاب خانه، هنوز دریچه های کانال هوا راه اندازی نشده بود و پشت درپوش ها، هیچ کانال هوایی نیست. قرار بوده در فاز دوم ظریف کاری ها انجام بگردد، اما با دگرگونی هایی که پیش می آید پروژه متوقف می گردد. حوزه نرم افزاری موزه هم همین طور است و کارهایی که باید انجام می شد به انتها نرسید.

آقایی هم چنین می گوید: موزه، هویت بصری ندارد، اما در همه جهان، موزه ها هویت بصری دارند؛ در سربرگ هایی که قبل از انقلاب برای موزه طراحی شده، فقط نام موزه هنرهای معاصر تهران نوشته شده و بعد از انقلاب اسلامی، جواد پویان، لوگو را طراحی می نماید که باز هم ارتباطی با هویت بصری موزه نداشته است. با راهنمایی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، هادی مظفری، تصمیم گرفتیم که برنامه های نرم افزاری مناسبی برای موزه تدارک ببینیم. ضروری است سازمان موزه به لحاظ کاری بازنگری گردد. سازمان اداری موزه بر وجه هنری اش غالب شده و گویی یک اداره است تا موزه. در این سال ها ما نمایشگاه گردان (کیوریتور) نداشتیم. البته مدیر هنری داشتیم؛ مثل یعقوب امدادیان یا غلامرضا نامی که بازنشسته شده اند. اما سعی می کنیم بعد از اتمام نوسازی ساختمان موزه، به نوسازی نرم افزاری موزه هم بپردازیم.

به زودی در این موزه، بانک اطلاعات کاملی از آثار را هم خواهیم دید که چه آثاری و با چه شناسنامه ای در این موزه نگه داری می شوند. جالب است بدانید که سایت موزه هم در حال بازسازی است و کلاً با امکانات تازه در درسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

عکاسی از موزه: محمود اعتمادی/ دوچرخه

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2381

به "موزه هنرهای معاصر نوسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه هنرهای معاصر نوسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید