نقش ژله پترولیوم در محافظت و آبرسانی عمیق پوست

به گزارش جعبه مهر، پترولیوم با ایجاد سدی بر روی سطح پوست، به قفل شدن رطوبت یاری می نماید و از کمبود آب و خشک شدن پوست جلوگیری می نماید .

نقش ژله پترولیوم در محافظت و آبرسانی عمیق پوست

ژله پترولیوم چیست ؟

ژله پترولیوم (PJ) یک ماده نیمه جامد و محافظت نماینده از پوست است که به صورت موضعی برای یاری به درمان خشکی پوست یا ترک خوردگی لب ها استفاده می گردد. ترکیب شیمیایی این ماده ترکیبی از هیدروکربن ها است و با استفاده از روغن معدنی و موم ساخته می گردد. از نظر فنی این ژله یک مرطوب نماینده انسدادی محسوب می گردد. زیرا مانع از آبگریزی پوست می گردد.

PJ یک ماده ژله مانند بی رنگ یا زرد کم رنگ است که شفاف بوده و طعم و بو ندارد. البته منظور این نیست که خوردنی است.

ژله های پترولیوم نام های دیگری از جمله موارد زیر دارند:

  • پترولیوم
  • پترولیوم سفید
  • پارافین نرم
  • مولتی هیدروکربن

کاربردهای ژله پترولیوم

طبق گزارش متخصصان آموزشگاه پوست آمریکا، بیشتر کاربردهای ژله پترولیوم به خاصیت روغن کاری و پوشش دهندگی آن مربوط می گردد. پترولیوم ترکیب اصلی فعال در این محصول است که با عدم اجازه خروج مرطوب از پوست و لب، توانایی کاهش خشکی را دارد. اگرچه در واقع خود این ماده پوست را مرطوب نمی نماید اما رطوبت را حفظ نموده و ممکن است نسبت به سایر ترکیبات پوستی در این زمینه بهتر عمل کند.

تحقیقات نشان داده اند که این ماده زمانی بیشترین اثرات را دارند که روی پوست مرطوب و تمیز مالیده می گردد.

فواید ژله پترولیوم شامل موارد زیر است:

مرطوب نماینده ترک ها و درمان خشکی پوست

در ایالات متحده، سازمان غذا و دارو این ژله را به عنوان یک ماده محافظ نماینده خارج از نسخه برای پوست مورد تأیید قرار داده است. به همین دلیل در لوازم آرایشی، لوسیون ها، پمادها و سایر محصولات مراقبت از پوست این ماده را پیدا خواهید کرد.

از PJ می توان برای کاهش خشکی پوست و بهبود رطوبت آرنج، پاشنه ها یا جاهای دیگر استفاده کرد. اگر از آن برای درمان ترک پاشنه پا یا آرنج دست استفاده می کنید، قبل از خواب آن را به پوست مالیده و سپس با بعد از پوشیدن جوراب یا دستکش نرم بخوابید.

مطالعات نشان داده اند که می توان از این ژله برای مراقبت از زخم نیز استفاده کرد. اگر هنگام ترمیم از این ماده بهره ببرید زخم ها تمیز شده و به آنها یاری می گردد تا رطوبت را در خود حفظ نموده و به طور بالقوه جای زخم به حداقل برسد.

کسانی که با علائم پسوریازیس سر و کار دارند نیز می توانند از PJ به عنوان یک لوسیون غلیظ یا در کنار کرم هایی که برای درمان پسوریازیس تجویز می شوند استفاده نمایند. استفاده از این ماده به بهبود جذب کرم های درمانی، کاهش خارش و التهاب و افزودن رطوبت یاری می نماید.

یاری به جلوگیری از بثورات پوستی ناشی از پوشک

آیا استفاده از ژله پترولیوم بر روی پوست های حساس از جمله پوست نوزادان و بچه ها بی خطر است؟ معمولاً بله. در بیشتر موارد استفاده از این ماده روی پوست نوزادانی که بیش از سه ماه سن دارند بی خطر است.

می توان از آن برای افزودن لایه ای محافظت نماینده روی پوست، کاهش سوزش ناشی از پوشک، مرطوب کردن و حتی کاهش اصطکاک استفاده کرد. ژله پترولیوم می تواند به کاهش خارش پوست در نوزادان که معمولا ناشی از درماتیت تماسی است یاری کند.

قبل از پوشیدن پوشک مقدار کمی از این ماده را به کشاله ران کودک بمالید. یا آن را روی مناطق آسیب پذیر مانند ران داخلی یا زیر بغل بهره ببرید تا از ساییدگی و جمع شدن پوست جلوگیری گردد. این کار با جلوگیری از اصطکاک و ساییدگی که هر دو باعث خراشیده شدن پوست در برابر تماس می شوند و جلوگیری از خروج آب از پوست، از بثورات ناشی از پوشک جلوگیری می نماید.

درمان خشکی لب ها

برای از بین بردن سلول های مرده پوست و آبرسانی به پوست لب می توانید از این ترکیب روی لب ها بهره ببرید. البته استفاده از این ماده همراه با دیگر مواد مرطوب نماینده مانند روغن نارگیل باعث می گردد که آنها بهتر نفوذ نموده و مشکل را عمیق تر درمان نمایند.

حتماً بخوانید:

7 فرمول برای ساخت کرم شب در منزل

استفاده منظم از کرم شب می تواند به حفظ پوست جوان تر یاری کند. می توانید به جای استفاده از کرم های شب شیمیایی از کرم های شب خانگی و طبیعی مناسب با نوع…

محافظت از کوتیکول ها

مقداری ژله پترولیوم را بر روی کوتیکول های ناخن خود بمالید تا از خشک شدن و شکستن آنها جلوگیری گردد.

پاک نماینده آرایش

بعضی از خانم ها از این ماده برای تمیز کردن آرایش نیز استفاده می نمایند. بنابراین می توانید از ژله پترولیوم بر روی صورت خود برای یاری به پاک کردن مواد آرایشی بهره ببرید. اما مراقب باشید که این ژل وارد چشم نگردد. علاوه بر این می توانید قبل یا بعد از آرایش برای درخشان و براق کردن قسمت هایی مانند گونه نیز از این ژل بهره ببرید. بعضی از خانم ها از این ترک به عنوان ژل ابرو نیز استفاده می نمایند. استفاده از این ترکیب در اطراف چشم موجب می گردد که ریمل یا سایه ای که روی پوست ریخته به آسانی پاک گردد. فقط باید وقت کنید که ژل وارد چشم ها نگردد.

مقایسه ژله پترولیوم و وازلین

وازلین همان ژله پترولیوم 100 درصد خالص است. این نام در واقع نام محصول یک برند است که از سال 1800 میلادی ژله پترولیوم فراوری می نماید. اما اکنون بسیاری از کارخانه های فراوری لوازم آرایشی و بهداشتی نیز این ماده را دارند.

از طرف دیگر برند Aquaphor حاوی PJ به همراه روغن معدنی، گلیسیرین و سایر مواد تشکیل دهنده می باشد. از PJ ، وازلین و Aquaphor می توان برای بهبود رطوبت و ایجاد مانع روی لب و صورت استفاده گردد.

آیا ژله پترولیوم سمی است ؟

نگرانی هایی در خصوص اینکه آیا ژله پترولیوم یا وازلین سمی است یا خیر وجود دارد. با توجه به اینکه PJ محصول جانبی پالایش نفت است، این نگرانی طبیعی است.

طبق گفته های FDA و سایر مقامات بهداشتی، این محصولات بر اساس شواهد موجود می توانند برای مراقبت از پوست بی خطر باشند که آنها خطرناک یا سمی نیستند. با این حال در سال 2015، یک تجزیه و تحلیل اجرا شده روی مواد آرایشی حاوی روغنهای معدنی نشان داد که بعضی از این مواد احتمالاً دارای خصوصیات سرطان زا هستند. بنابراین محققان این مطالعه خاص توصیه می نمایند که از ژله پترولیوم و وازلین به صورت مستقیم روی لب استفاده نگردد.

یکی از راه های کاهش خطر بروز هرگونه اثرات سمی، خرید وازلین فراوری شده در شرکت های معتبر است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: مجله دلگرم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7385

به "نقش ژله پترولیوم در محافظت و آبرسانی عمیق پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش ژله پترولیوم در محافظت و آبرسانی عمیق پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید