همه چیز درباره سریال ولایت عشق

به گزارش جعبه مهر، سریالولایت عشق در 30 قسمت تولید شد که ساخت آن دو سال و نیم به طول انجامید و در سال 79 به روی آنتن رفت. 12 قسمت ابتدایی این مجموعه، درباره مرگ هارون، جنگ دو برادر و خلافت مأمون، 15 قسمت میانی سریال درباره چگونگی تحمیل ولایتعهدی مأمون به امام رضا(ع) و 3 قسمت پایانی درباره حرکت مأمون به سوی بغداد و شهادت امام رضا(ع) است.

همه چیز درباره سریال ولایت عشق

به گزارش هنرآنلاین؛ سریال ولایت عشق به کارگردانی مهدی فخیم زاده سال 1379 روی آنتن شبکه یک سیما رفت و مخاطبان بسیاری را پای گیرنده های تلویزیون نشاند.

ما ایرانی ها به واسطه حضور ابدی امام رضا (ع) در خاک مشهد همواره ارادت خاصی به ایشان داریم و اگر بگوییم سروجانمان را فدای او می کنیم پر بیراه نگفته ایم. اما این حضور که می توانست منبع خوبی برای ساخت آثار فرهنگی و هنری و بخصوص نمایشی باشد، بسیار کمرنگ بوده است، تا حدی که تنها یک سریال تاکنون از زندگی این امام همام به شکل تصویری ساخته شده است. سریال ولایت عشق را مهدی فخیم زاده سال 1379 به روی آنتن شبکه یک سیما فرستاد. سریالی که در زمان خود بسیار مورد توجه واقع گردد و مخاطبان بسیاری را پای گیرنده های تلویزیون نشاند.

موضوع سریال از زمانی که امام تصمیم می گیرند از مرو هجرت کنند به تصویر کشیده می گردد و تا زمان شهادت ایشان ادامه دارد. در این سریال بازیگرانی چون محمد صادقی، اکبرزنجانپور، دانیال حکیمی، بیژن امکانیان، فریماه فرجامی، بیتا فرهی، رامبد جوان، داوود رشیدی، لادن طباطبایی، مریلا زارعی، فتحعلی اویسی، سیروس گرجستانی، عنایت بخشی، حبیب اسماعیلی، حبیب دهقان نسب و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

تا پیش از این در تمامی آثاری که به نوعی درباره زندگی امامان و پیامبران تولید شده بود، از چهره و یا حضور بازیگر به جای آنها خودداری شده بود، اما ولایت عشق نخستین اثر نمایشی است که از بازیگر به جای شخصیت امام استفاده شد.

کسی از بازیگر نقش امام رضا(ع) اطلاعی نداشت

مهدی فخیم زاده کارگردان این اثر در گفت وگویی که در برنامه چهل چراغ تلویزیون داشت، با اشاره به موضوع پُرمناقشه تصویری کردن چهره معصومان، گفت: در آن زمان چهره معصومان را به یاد آوردم که زمان کودکی ام عکسشان در خانه مادربزرگم بود و صورتشان هاله نور داشت. در نهایت با آقای فرخ نعمتی صحبت کردیم که نقش امام معصوم را بازی کند و ایشان هم با میل و رغبت بازی کرد به این شرط که بعد صورتش را نورانی کنیم و به کسی هم نگوییم بازیگر این نقش کیست! برای نمایش چهره معصوم چراغ خاموش جلو رفتیم و به جز من و آقای حیدریان و رضاداد و آقای لاریجانی کسی از این موضوع خبر نداشت. هر کسی هم می پرسید می گفتیم همان سنت قبلی است! وقتی زمان پخش رسید من خیلی آشفته بودم که چه اتفاقی قرار است بیفتد و خوشبختانه اتفاقی نیفتاد و دیگر در قسمت هفتم و هشتم آقای مکارم شیرازی نامه تائیدیه را نوشت و آقای لاریجانی مطرح نمود که آن نامه در ابتدای سریال آورده گردد و مسائل هم حل شد اما من دیدم که این یک بار حل شد و بعدها باید چه کنم!؟

این کارگردان آثار دینی ـ تاریخی با اشاره به این که خود علاقه ای برای نمایش چهره معصومان ندارد، مطرح نمود: به خاطر این که هر کسی اعتقاداتی دارد نمی توان این کار را کرد. همان زمان فکر کردم کدام بازیگر را باید جای امام رضا(ع) بگذارم!؟ چون این امام برای هر کدام از ما یک تصویر زیبا دارد و این زیباترین چهره وقتی به شکل عینی دربیاید، حتما می شکند. در نتیجه من صلاح نمی دانم که معصوم را نشان دهم و از طرفی همان زمان به شک افتادم که گفتن جزئیات زندگی ائمه برای مردمی که ارادت بسیاری دارند اصلا لازم است یا خیر؟

حضور در این نقش خواست قلبی ام بود

فرخ نعمتی که در این سریال در نقش امام به ایفای نقش پرداخت نیز در این باره در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم درباره حضورش در این سریال گفت: اعتقاد دارم بزرگترین گام در جهت نزدیک شدن به ساحت مقدس معصومین(ع) را مجموعه تلویزیونی ولایت عشق برداشته است. نیت و آرزو و خواسته ما این بود که این اتفاق تداوم پیدا کند؛ یعنی وقتی سریالی مثل ولایت عشق ساخته می گردد خواست قلبی من این بود نقش امام رضا(ع) را بازی کنم. چون مشغول این کار شدم از من می پرسیدند الآن سر چه کاری هستید؟ ، پاسخ دادم: سریال امام رضا(ع) . بدون تردید همه عکس العمل داشتند مگر می گردد؛ قرار است چه تصویری از امام رضا(ع) نشان بدهند. باور کنید بعد از پخش این مجموعه نظریات همان گروه ها برگشت به اینکه چرا صورت شما را نشان ندادند؟ . آن قدر این قدم در این جهت مثبت بود که دیدند بدون تصویر هم می توان چنین نقش هایی را برجسته نشان داد. اما مثلاً می بینیم که در طول تاریخ، نقش مسیح را به کسی پیشنهاد می کنند که جزو بازیگران زشت سینمای هالیوود به شمار می رود اما مردم به راحتی می پذیرند. شاید به این دلیل باشد که در گذشته نمایش شمایل مسیح در نقاشی و مجسمه تجربه شده بود. اما ما از این ها محروم بودیم و دوست داریم ائمه و اشخاص مقدس را در یک هاله ابهامی نگه داریم. انگار دلمان نمی خواهد آن ها را مردمی ببینیم و بیشتر آسمانی ببینیم.

او ادامه داد: یادم می آید یکی از صحنه هایی که در ولایت عشق داشتیم به همان لحظه ای برمی گردد که امام رضا(ع) در راه نیشابور بودند، پلانی بود که امام(ع) به سرعت کاروان را به سمت دیدار با مردم ترک می کند. یک تپه ای بود که فخیم زاده به عنوان کارگردان می خواست در هنگام غروب آفتاب این صحنه گرفته گردد که امام(ره) به استقبال مردم نیشابور برود. راننده ای داشتیم که بعداً فهمیدیم او گفته تخفیفی برای کار در صحنه قائل می شوم، به شرط آنکه بازیگر نقش امام رضا(ع) را بازی کنم. آن روز در ماشین با بغض و گریه به من گفت: به آرزویم رسیدم. حتی به من گفت در حین هجوم مردم به سمت امام(ع) یکی از کسانی که امام(ع) را در آغوش گرفت پسرم بود. مطمئن باشید این راننده حتماً نشانه ای دیده که با اعتقاد این صحبت ها را انجام می داد. جالب است بدانید آقای راننده به نکته ای اشاره کرد که شاید برای هرکسی باورپذیر نباشد؛ او به من گفت: هر دفعه سریال را می بینم چهره شما به وضوح دیده می گردد. اما ماجرای آن پلان هنوز هم برایم خاطره انگیز است. چرا که آن روز باید با اسب به طرف این جمعیت می رفتم؛ موقعیت حساسی بود و این نور نباید می رفت. از طرفی در همچنین کاری که دویست نفر سرازیر می شوند باید در یک برداشت، فیلمبرداری انجام می شد، آن هم کارگردانی مثل فخیم زاده که از این نوع صحنه ها نمی گذرد. با اسب به سمت تپه رفتم، اسب که جمعیت را دید ناگهان مرا به جای دیگری برد اما برای فخیم زاده این اتفاق قابل قبول نبود. من هم به او گفتم: تقصیر من نبوده و اسب از جمعیت ترسیده و این کار را انجام داده است. به یک باره وسط بیابان به من گفت لباست را تن مأمور سوارکارها بکن! ، برای بازیگری مثل من که به ظرافت های هنری اهمیت می دهم سخت بود لباسم را تن شخص دیگری کنم و این پلان را از دست بدهم. اما لباس را به نمازی مأمور سوارکارها واگذار کردم و پتو روی دوشم انداختم.

نعمتی همچنین در ادامه بیان خاطره اش اظهار کرد: از عنایاتی که حضرت به من داشتند در این پلان به منصه ظهور رسید؛ جایی که نمازی مأمور سوارکارها به سمت تپه رفت اما اسب هنوز با جمعیت روبرو نشده بود راهش را کج کرد و نمازی هم پیروز نشد. اینجا به فخیم زاده گفتم دیدید این اتفاق دوباره تکرار شد. او به من گفت لباس را دوباره بپوش و این بار در آستانه نزدیک شدن به جمعیت، اسب را نگه دار و بقیه راه را پیاده برو. سعی کردم اسب را نگه دارم و پیاده به سمت تپه رفتم. در راه با خودم فکر می کردم کاری انجام بدهم، از جایی که جمعیت نزدیک تر شد دستانم را باز کردم از پشت دیدم اسب همراه من می آید. بعد از اینکه پلان به سرانجام رسید دیدم تمام گروه دارند گریه می کنند. برخی اوقات چنین اتفاقاتی می افتد که فکر نمی کنم جز عنایت و معجزه چیز دیگری باشد.

پیشنهاد اکبر زنجانپور

دعوت من به فیلم امام رضا(ع) توسط اکبر زنجانپور انجام شد. یادم می آید یک روز از استودیو گلستان که دکور اولیه ولایت عشق را آنجا ساخته بودند با من تماس گرفتند و گفتند به این دکور بروم. من هم یک شکلات خریدم و به سر صحنه رفتم؛ آنجا این پیشنهاد به من شد. بعدها در نوشته های فخیم زاده خوانده بودم که روی این اتفاق فکر شده بود. حتی می گفتند ما نمی توانستیم به هیچ بازیگری بگوییم که قرار نیست چهره اش مشخص گردد. ، چرا که بسیار سخت است یک درامی درباره شخصیتی ساخته گردد که آن شخصیت را نشان ندهند. البته برخی از آقایان برای نمایش چهره حضرت منعی ندانسته بودند ولی با این حال برخی موافق این نظر نبودند و می گفتند احتیاط واجب است که این اتفاق نیفتد.

ما برای این اتفاق پیش فرضی نداریم، فقط یک تصاویر جعلی یادم می آید که از دوران کودکی پشت اتوبوس می گذاشتند، همه هم زیبا و جذاب بودند که فکر نمی کنم میان هنرپیشه های ما بتوان چنین سیماهایی پیدا کرد. ما می توانیم در مورد ولایت عشق ادعا کنیم که این فیلم تنها تصویری است که از معصومین در سینمای جهان سراغ داریم، یا به قولی تنها مرتبه ای است که نه به نقل قول، بلکه صدای معصوم را مستقیماً می شنویم. من معتقدم ولایت عشق بلندترین قدم از جانب سینما بوده که به شایستگی برداشته شده است.

سریالولایت عشق در 30 قسمت تولید شد که ساخت آن دو سال و نیم به طول انجامید و در سال 79 به روی آنتن رفت. 12 قسمت ابتدایی این مجموعه، درباره مرگ هارون، جنگ دو برادر و خلافت مأمون، 15 قسمت میانی سریال درباره چگونگی تحمیل ولایتعهدی مأمون به امام رضا(ع) و 3 قسمت سرانجامی درباره حرکت مأمون به سوی بغداد و شهادت امام رضا(ع) است.

سریال ولایت عشق در محلی فیلمبرداری شده است که پیش از آن برای تهیه سریال امام علی(ع) در سال 1371ش ساخته شده بود؛ زمینی به مساحت 62 هزار متر مربع و با معماری عربی دوران بعد از اسلام. مجموعه های تلویزیونی مانند تنهاترین سردار، طفلان مسلم، و آخرین دعوت نیز در همین محل فیلمبرداری شده است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3776

به "همه چیز درباره سریال ولایت عشق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره سریال ولایت عشق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید