پلاس های گرم و عطش عشایر استان کرمان

به گزارش جعبه مهر، جامعه عشایری یادگارانی از تاریخ درخشان و پرافتخار ایران هستند که قدمتی نزدیک به 12 هزار سال دارند.

پلاس های گرم و عطش عشایر استان کرمان

به گزارش خبرنگار از ، جامعه عشایری یادگارانی از تاریخ درخشان و پرافتخار ایران هستند که قدمتی نزدیک به 12هزار سال دارند، در استان کرمان، ایلات و طوایف متعددی زندگی می نمایند.

رضا نیکزادی مدیر کل امورعشایری استان کرمان در مصاحبه با خبرنگار گفت: 14 هزار و دویست و پنجاه خانوارعشایر با جمعیتی بالغ بر 71 هزار نفر در 56 درصد مساحت حوزه شمال استان کرمان حضور دارند. کشورما از جمله معدود کشور هایی است که در آن عشایری از همه اقوام در سراسر کشور پراکنده اند.

نیکزادی بیان داشت: جامعه عشایری استان کرمان با پرورش حدود 2 میلیون راس دام یکی از قطب های مهم فراوری گوشت قرمز ومحصولات لبنی استان محسوب می گردد.

این روز ها که در هر جای استان کرمان گرمای هوا طاقت فرسا شده و درهیاهوی زندگی ماشینی کسی به یاد عشایر نیست. می گردد گفت قشری که دغدغه آنها همواره فراوری و خودکفایی است و هیچگاه گله ای ندارند، اما این روز ها کمتربه یاد می آیند.

مدیر کل امورعشایری استان کرمان گفت: هر چند بارندگی های انتهای سال گذشته وابتدای امسال سبب بهبود وضعیت مراتع وافزایش فراوری علوفه شده ونسبت به سنوات قبل منابع آبی رابهبود بخشیده است، اما با توجه به نوع بارش ها که عمدتا بصورت باران بوده است با آغاز فصل تابستان وگرمای شدید هفته های اخیر منابع آبی چشمه ها وقنوات با کاهش میزان آبدهی روبرو و رودخانه های فصلی درحال خشک شدن هستند.

نیکزادی اضافه نمود: با شرایط موجود علوفه مراتع نیز خشک شده است. بدون وجود عشایر چرخه طبیعی اکوسیستم دچار اختلال شده و به زودی از بین می رود.

مدیر کل امورعشایری استان کرمان اضافه نمود: تمام شرایط دست به دست هم داده است و سبب شده حدود 3000 خانوار عشایر در وضعیت تنش آبی قرار گرفته و بامسائل عدیده ای در تامین آب شرب خود و دامهایشان روبرو شوند.

وی گفت: با توجه به مسائل آبی پیش آمده به ناچار بایستی توسط سیستم آبرسانی سیار نسبت به برطرف احتیاج های آبی آن ها اقدام، که با امکانات اداره کل امور عشایر کرمان تنها می توان سیصد هزارمتر مکعب آب جهت خانوار های عشایر تامین کرد.

وی بیان داشت: با آغاز فصل تابستان با حداکثر احتیاج آبی خانوار های عشایر روبرو وتعداد 3000 خانوار روزانه 1200 متر مکعب آبرسانی صورت می گیرد که احتیاج آن ها را تامین نمی نماید.

سیاه چادر یا همان پَلاس سر پناهی مناسب که از موی بز بصورت نخ تهیه و به هم تابیده و بصورت قالی بهم بافته می گردد.

از دیگر مزیت های این نوع چادر ها گرم ماندن در فصل زمستان است که از نفوذ سرما به داخل چادر جلوگیری می نماید و فضای درون چادر را گرم نگاه می دارد، اما این سرپناه این روز ها گرمایش طاقت فرساست و عشایر را بی امان نموده، تشنگی و عطش زمین و گرما یک طرف و کمبود منابع آبی یک طرف.

شهرستان بافت بزرگ شامل بافت، رابر و ارزوئیه اولین شهرستان عشایری کرمان و دومین شهرستان عشایری ایران محسوب می گردد.

محمد شمسی کارشناس امور عشایری شهرستان های بافت ، رابر و ارزوئیه گفت: طبق سرشماری در سال 87 قریب 5 هزار خانوار معادل جمعیتی بالغ بر 26 هزار نفر در این منطقه عشایری زندگی می نمایند.

وی بیان داشت: از عمده ترین مسائل فعلی این قشر،کمبود مراتع، عدم تعامل با محیط زیست و منابع طبیعی برای عشایری است که طرح اسکان گرفته اند و صدور پروانه برای جمعیت جدید عشایر انجام نمیگردد که این بزرگترین تهدید برای کاهش جمعیت عشایری و جمع شدن پلاس ها است .

وی با بیان اینکه اکنون برای عشایر منطقه آبرسانی به صورت سیار انجام می گردد اضافه نمود: هر هفت تا ده روزی یکبار به نسبت جمعیت و به طور متوسط 2 هزار لیتر آب بین این عشایر به صورت سیار توزیع می گردد وهر جا چشمه و قناتی در نزدیکی عشایر باشد آبرسانی انجام می گردد و هیچ محدودیتی وجود ندارد .

شمسی بیان داشت :اکنون تغییر سبک زندگی در جمعیت عشایر و تبدیل زندگی به زندگی روستایی و شهر نشینی و یکجا نشینی آسیب است و باید آنالیز و ارائه راه چاره گردد.

وی بیان داشت : خشکسالی ها یکی از علت کمبود علوفه دام بوده ولی امسال با توجه به بارندگی ها و رشد مراتع امکان استفاده عشایر فراهم شده که بر این اساس مراتع به صورت دوره ای آزاد شده که علاوه بر استفاده عشایر از این مراتع سبب جلوگیری از آتش سوزی ها هم شده است .

وی اضافه نمود:یکی از علل افرایش قیمت گوشت افزایش خوراک دامی از جمله جو، سبوس و کنسانتره است که راه آن معین یارانه برای خرید این اقلام برای عشایر است که نهایتا منجر به کاهش قیمت ها می گردد .

کارشناس کارشناس امور عشایری شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه گفت: هرساله بیش از 11 هزار تن انواع محصولات دامی از قبیل گوشت، پشم، لبنیات و کرک توسط عشایر این منطقه فراوری می گردد.

شمسی اضافه نمود: عشایر شهرستان بافت شامل هفت ایل از جمله طوایف افشار، رایینی، لری ،کهوری، لک ،پشت کوهی و جبال بارزی است که بیشترین جمعیت مربوط به ایل افشار هست .

استان کرمان با 14 هزار و دویست و پنجاه خانوار عشایر با جمعیتی بالغ بر 71 هزار نفر دومین استان عشایرخیز کشور و شهرستان بافت با 5 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 26 هزار نفر اولین شهرستان عشایر خیز کرمان و دومین شهرستان عشایر خیز ایران به شمار می رود.

گزارش از کلثوم نجفی کلیانی

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2452

به "پلاس های گرم و عطش عشایر استان کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاس های گرم و عطش عشایر استان کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید