چطور معاملات ملکی را وکالتی انجام دهیم؟

به گزارش جعبه مهر، معاملات املاک به وسیله وکالت فروش ملک در سال های اخیر مسائل و معضلات بسیاری را پدید آورده است. افراد معمولاً به دلیل مسائلی از قبیل مشغله، بیماری، سفر و … به وکیل یا شخص مورد اطمینان، وکالت فروش املاک خود را واگذار می نمایند. این کار اگرچه به خودی خود عمل صحیحی است، اما اگر تمام موارد اصولی آن اجرا نشود، مسائل فراوانی را از نظر حقوقی به همراه خواهد داشت.

چطور معاملات ملکی را وکالتی انجام دهیم؟

موارد و نکاتی که باید در خصوص انجام معاملات ملکی به صورت وکالتی بدانید به توضیح ذیل طبقه بندی می شوند:

  • وکالت فروش ملک
  • نکاتی که موکل باید بداند
  • نکاتی که خریدار باید بداند
  • خطرات معاملات وکالتی

وکالت فروش ملک

وکالت، به عقدی اطلاق می گردد که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری وکیل خود می نماید. وکالت نامه باید توسط دفاتر اسناد رسمی معتبر یا سفارت خانه ها ثبت و ممهور به مهر برجسته باشد. وکالت نامه ای که توسط خود شخص نوشته شده فاقد اعتبار است. در زمان عقد وکالت فروش ملک یا وکالت خرید ملک موارد مهمی وجود دارد که با اطلاع از آن ها می توانید از مسائلی که بعداً می تواند گریبان گیر خریدار و فروشنده گردد، جلوگیری کنید.

وکالت بلاعزل جزو وکالت های غیر قابل فسخ و پایدار به شمار می رود و همانند وکالت ساده، با فوت یا جنون طرفین از بین رفته و باطل می گردد. پس از دریافت وکالت فروش ملک، در اسرع وقت اقدام به انتقال قطعی و رسمی در دفاتر اسناد رسمی می گردد.

بسیاری از مردم تصور می نمایند که اگر مالک، وکالت بلاعزل به نام آن ها تنظیم کند، مالکیت ملک به آن ها منتقل می گردد. این باوری اشتباه است. زیرا اگر قبل از انتقال سند قطعی موکل(فروشنده) فوت کند، دیگر آن وکالت ارزشی ندارد و باید وراث متوفی جهت انتقال و امضاء سند رسمی اقدام نمایند. وکالت بلاعزل صرفاً به منزله نمایندگی از طرف موکل به وکیل در انجام مورد وکالت دارد و به معنی انتقال مورد وکالت نیست. هیچ کس نمی تواند با وکالت بلاعزل ادعای مالکیت کند. درصورتی که موکل (صاحب ملک) ملک خود را به وکیل، در قالب عقد بیع فروخته باشد و به وکیل (خریدار) وکالت فروش ملک به صورت بلاعزل را بدهد، در این صورت موکل حق انجام مورد وکالت را ندارد . یعنی پس از انجام چنین معامله ای مالک اصلی یا همان موکل، تمام اختیارات ملک را به دیگری واگذار و تمام حقوق را از خود سلب نموده و در صورت اقدام به فروش مرتکب جرم شده است.

وکالت نامه هایی که در خارج از کشور تنظیم می گردد و به تائید دفاتر سیاسی (نمایندگان کنسولی خارج از کشور) می رسد، وکالت رسمی محسوب می شوند و معینات آن (ازجمله محل تنظیم) باید در قرارداد راجع به فروش ذکر گردد.

شما می توانید خرید املاک مورد نظر خود را به شخص دیگری به وسیله وکالت خرید ملک واگذار کنید. در این نوع از وکالت نیز باید حدود اختیارات وکیل را به صورت کلی و جزئی معین نموده و سند رسمی ملک، که به نام شما خواهد بود را دریافت کنید. قبل از واگذاری وکالت خرید ملک بهتر است از مشاورین حقوقی باتجربه جهت تنظیم وکالت نامه یاری بگیرید. فردی را که برای وکالت خرید ملک معین می کنید بهتر است با موانع و مسائلی که در حین یک معامله املاک ممکن است رخ دهد، آشنا باشد.

نکاتی که موکل باید بداند

نکاتی که موکل (صاحب اصلی ملک) در وکالت فروش ملک بلاعزل باید بداند: احتمال اینکه با امضاء یک وکالت نامه رسمی بلاعزل ناخواسته افراد تمام دارایی و اموال خود را از دست بدهند، وجود دارد. بنابراین رعایت موارد زیر بسیار حائز اهمیت است:

  1. وکالت بلاعزل در امور جزئی و معین داده گردد نه کلی.
  2. در وکالت بلاعزل، مورد وکالت توسط طرفین با دقت مطالعه شده و ملک یا املاک مورد نظر دقیقاً با معینات کامل و واضح ذکر گردد.

نکاتی که خریدار باید بداند

نکاتی که خریداران ملک هایی از این نوع باید به آن توجه داشته باشند:

  1. حتماً از صحت وکالت بلاعزل فروشنده به وسیله اسناد رسمی معتبر اطمینان حاصل کنید.
  2. در اسرع وقت نسبت به انتقال رسمی سند اقدام کنید.
  3. در صورتی که به دلیل مسائل و موانع نمی توانید انتقال رسمی سند را انجام دهید، حتماً قبل از تنظیم وکالت بلاعزل فروش، مبایعه نامه (بیع عادی) تنظیم نموده و در فرصت مناسب توسط وکالت فروش بلاعزل بدون حضور موکل، سند رسمی را انتقال دهید.
  4. قبل از پرداخت هرگونه وجهی با استعلام از مراکز مربوطه از میزان بدهی های ملک ازجمله: اقتصادیات، شهرداری و … و شرایط تسویه حساب آن ها اطمینان حاصل کنید.

خطرات خرید ملک وکالتی

گرچه شما با خرید ملک وکالتی هزینه ای کمتر از عرف منطقه برای آن پرداخت می کنید. اما بهتر است قبل از اقدام به این کار با خطرات احتاقتصادی این معامله آشنا شوید:

  1. احتمال کلاه برداری در این گونه معاملات و فروخته شدن یک ملک به چند نفر وجود دارد. مالک می تواند با مراجعه به دفاتر مختلف ثبت اسناد و نوشتن وکالت نامه های متعدد خانه را به افراد دیگری نیز بفروشد و وجه کامل آن را دریافت کند.
  2. مورد دیگری که ممکن است با آن رو به رو شوید، خرید خانه ای با حکم قلع و تخریب کامل است که بعداً با حکم شهرداری برای قلع ملک غیرمجاز روبرو خواهید شد.
  3. وکالت نامه های محضری در صورت مرگ مالک یا احراز جنون، خود به خود باطل می شوند و اگر پس ازآن مبادرت به تغییر سند به نام خریدار صورت بگیرد، معتبر نخواهند بود. در این زمینه وکالت بلا عزل نیز پس از مرگ مالک فسخ و باطل خواهد شد.
  4. در برخی از موارد ملک خریداری شده به وسیله وکالت فروش ملک دارای خلاف های مختلف فنی و اقتصادی بوده که در هنگام ثبت سند نمی توان کاری از پیش برد.

معاملات صورت گرفته به وسیله وکالت فروش ملک توجه بیشتر، دانش حقوقی و دقت بالایی می طلبد. در این گونه موارد کسب مشاوره از وکلا یا مشاورین حقوقی می تواند کارگشا باشد. وکالت خرید ملک نیز از این مسائل مبرا نیست. گرچه معمولاً املاک وکالتی قیمت پایین تری از املاک سنددار در بازار ملک دارند اما گرفتاری ها و دردسرهایی نیز دارند. برای جلوگیری از مسائل احتاقتصادی در اسرع وقت نسبت به دریافت سند قطعی ملک اقدام کنید.

به این مقاله از خبرنگارن چه امتیازی می دهید؟

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: هومینگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6159

به "چطور معاملات ملکی را وکالتی انجام دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور معاملات ملکی را وکالتی انجام دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید