کاهش 14 میلیونی مخاطبان اکران سینمای ایران در سال 99

به گزارش جعبه مهر، همه گیری بیماری کرونا سینمای ایران را وارد بحران بزرگی کرده است و به دنبال تعطیلی گسترده سالن ها در فصل بهار و عدم اقبال مردم به تماشای فیلم های روی پرده طی ماه های اخیر، تا به امروز در قیاس با سال گذشته شاهد ریزش 14 میلیونی مخاطبان سینماها هستیم.

کاهش 14 میلیونی مخاطبان اکران سینمای ایران در سال 99

با فرارسیدن ایام محرم و نزدیک شدن به خاتمه تابستان، فصل طلایی اکران سینماها با کمترین مخاطب طی چند دهه اخیر به خاتمه رسید. در سال 1398 تا ابتدای شهریور مجموع فروش فیلم ها به 169 میلیارد تومان و تعداد سینماروها به 14 میلیون و 700 هزار نفر رسیده بود و سالن ها به لطف آثاری همچون سرخپوست، شبی که ماه کامل شد، قصر شیرین و غیره حداقل روزگار بدی را سپری نمی کردند. اما امسال و تا به این مقطع مجموع فروش فیلم ها در سینماهای سراسر کشور تنها 5 میلیارد تومان بوده و تعداد مخاطبان سینمای ایران تا اول شهریور حدود 300 هزار نفر بوده است تا بتوان گفت سال 1399 یکی از سیاه ترین و بدترین سال های کل تاریخ سینمای کشورمان است.

کاهش 14 میلیونی مخاطبان سینمای ایران به خودی خود جای نگرانی دارد، اما خالی بودن دست سینماها برای ایام بعد از محرم و فصل پاییز باعث می شود این نگرانی ها دو چندان شود. اگر در ماه های پیش رو واکسن کرونا ساخته و توزیع نشود، می توان گفت با فاجعه بزرگی در چرخه ساخت، اکران و پخش فیلم های سینمایی روبرو خواهیم شد؛ زیرا در سال 1400 با انبوهی از آثار آماده اکران و سالن های ورشکسته و بدهکار روبه رو می شویم که برای سینمای نیمه جان ایران اتفاق مرگ آوری است.

  • اولین واکنش های خبرنگاران به انگاشته جدیدترین فیلم کریستوفر نولان

انتخاب کننده ایران برای اسکار 2021 یکی دیگر از مسائل این روزهای سینمای کشورمان است. بی تردید نمی توان برای آثار اکران شده در سال 1399 شانسی برای موفقیت در مراسم اسکار قائل بود و تمام نگاه ها به سمت فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی است. خورشید قرار است دو هفته دیگر در جشنواره ونیز 2020 روی پرده برود و با توجه به بازخوردهای مثبت جدیدترین ساخته مجیدی در جشنواره فجر 1398 حتی می توان برای این فیلم شانس پیروزی در رقابت برای کسب شیر طلایی قائل بود. ماجرا برای انتخاب خورشید برای حضور در اسکار 2021 به این سادگی نیست؛ زیرا بر اساس قوانین آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک آثار شرکت کننده در مراسم امسال باید به صورت عمومی یا آنلاین اکران شده باشند، اما فیلم مجیدی تا به امروز به هیچ طریقی اکران نشده است. با توجه به عملکرد تجاری ضعیف فیلم های اکران شده در تابستان، نمی توان انتظار داشت تهیه کنندگان خورشید طی ماه های پیش رو این فیلم را به سینماها بیاورند و با توجه به قاچاق شدن فیلم های اکران شده در سرویس های وی او دی تصور نمی کنیم این روش نیز مد نظر سازندگان خورشید باشد و به نظر آن ها برای رسیدن به اسکار 2021 می بایست فیلم خود را به صورت محدود در یک یا چند شهرستان به روی پرده ببرند تا شرایط مورد نیاز برای حضور در جوایز آکادمی را به دست بیاورند.

سال آینده به احتمال زیاد فیلم یک قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی اکران خواهد شد و رقابت با این فیلم برای معرفی به اسکار 2022 قطعا از خواسته های هیچ فیلم سازی نیست؛ زیرا با در نظر دریافت موفقیت های فرهادی در این مراسم و کسب دو اسکار بهترین فیلم خارجی زبان از الان می توان یک قهرمان را یکی از گزینه های اصلی فهرست پیشنهادی اعضای هیأت انتخاب ایران برای اسکار 2022 دانست. همچنین فیلم های مهم دیگری همچون شب، داخلی، دیوار از وحید جلیلوند نیز احتمالا در سال 1400 به سینماها راه می یابند و در نتیجه حضور در اسکار 2022 برای خورشید به سادگی امسال نخواهد بود و اگر این فیلم بتواند در ونیز 2020 با بازخوردهای خوبی روبرو شود، احتمالا شاهد اکران آن، هرچند به صورت محدود و فقط برای حضور در اسکار 2021 خواهیم بود.

با توجه به قوانین مندرج در سایت آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در رابطه با شاخه بهترین فیلم بین المللی (خارجی زبان سابق)، کشورها حداکثر تا تاریخ اول دسامبر 2020 (11 آذرماه) فرصت دارند تا فیلم منتخب خود را به آکادمی معرفی کنند. همچنین تا 31 آگوست (10 شهریورماه) می بایست اعضای هیئت انتخاب فیلم ها برای اسکار 2021 در هر کشور انتخاب شوند.

در کنار خورشید فیلم های قابل توجه دیگری همچون دوزیست، درخت گردو و روز صفر از آثاری هستند که در صورت رخت بربستن کرونا از جهان و بازگشت فرایند عادی اکران فیلم ها از اواخر پاییز یا زمستان، می توان انتظار داست به گیشه سینمای ایران خون تازه ای تزریق کنند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7199

به "کاهش 14 میلیونی مخاطبان اکران سینمای ایران در سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 14 میلیونی مخاطبان اکران سینمای ایران در سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید