کاوش لایه نگاری قلعه سردار بوکان سرانجام یافت

به گزارش جعبه مهر، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از اتمام کاوش لایه نگاری قلعه سردار بوکان اطلاع داد.

کاوش لایه نگاری قلعه سردار بوکان سرانجام یافت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، حسن سپهرفر معاون میراث فرهنگی این استان گفت: کاوش لایه نگاری قلعه سردار بوکان که از 28 تیر 97 به سرپرستی یوسف حسن زاده، رئیس گروه پژوهش موزه ملی ایران و با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شده بود به کار خود انتها داد.

او اضافه نمود: هدف از اجرای این پروژه، مستندنگاری توالی استقراری این محوطه از قدیمی ترین روزگار تا به امروز بود که طی آن تعیین شد این محوطه در دوره مفرغ میانی مسکونی شده بود و زندگی در آن تا انتها عصر آهن (حدود 4500 سال پیش تا حدود 3000 سال پیش) ادامه داشته و در دوره قاجار، ارگ حکومتی سرداران مکری روی این محوطه شکل گرفته بوده است.

سپهرفر به اهمیت انجام این گونه مطالعات در بازسازی زندگی گذشتگان اشاره نمود و اضافه نمود: مواد فرهنگی حاصل از این کاوش از جمله بقایای استخوانی و دانه های گیاهی در بازسازی دیرین اقلیم منطقه و شیوه های معیشتی مردم اهمیت بسیاری دارد.

او با توجه به تراکم نهشته های باستانی در این محوطه به میزان بیش از 15 متر و گستردگی این استقرار به وسعت بیش از پنج هکتار اشاره و اعلام کرد: باتوجه به قرارگرفتن محوطه درون بافت سکونتی شهر کنونی بوکان امیدواریم بتوانیم با یاری مسئولین این شهرستان به راه حل مناسبی برای حفاظت از این محوطه دست یابیم.

سپهرفرادامه داد: ضمن تاکید بر به کارگیری دانش های تخصصی رشته های مختلف در سایت ها، باستان شناسی می تواند ما را در دست یابی به پیوندهای فرهنگی و انسان شناختی موضوع، هدایت کند.

معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی با تأکید بر توجه به آثار تاریخی شهر بوکان اضافه نمود: تبدیل این محوطه به سایت موزه یکی از راه هایی است که امیدواریم با یاری شهرداری، شورای شهر و فرمانداری آن را عملیاتی کنیم و در راستای توسعه گردشگری فرهنگی قدم هایی را برداریم.

محوطه قلعه سردار بوکان از سال 1347 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و یکی از کانون های مهم زندگی در حاشیه رودخانه سیمینه رود بوده است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2748

به "کاوش لایه نگاری قلعه سردار بوکان سرانجام یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش لایه نگاری قلعه سردار بوکان سرانجام یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید