گرندپری آذربایجان ، از بال های انعطاف پذیر تا سربازی مزپین

به گزارش جعبه مهر، ششمین مرحله از رقابت های فرمول یک فصل 2021 در کشور آذربایجان و شهر باکو در حال برگزاری است. گرندپری آذربایجان و پیست خیابانی باکو پس از پیست سپا و جده سومین پیست طولانی فصل است.

گرندپری آذربایجان ، از بال های انعطاف پذیر تا سربازی مزپین

خبرنگاران - محمد فتح اللهی: پیست 6 کیلومتری باکو یکی از جذاب ترین پیست های تقویم مسابقات است. جهت مستقیم 2 کیلومتری در این پیست در حقیقت مستقیم نیست. اما رانندگان از پیچ شانزدهم تا پیچ یکم تخت گاز رانندگی می کنند. تیم مرسدس بنز AMG از سه رقابت برگزار شده در این پیست، دو بار پیروز شده است. تنها دنیل ریکاردو زمانی که برای ردبول رانندگی می کرد در سال 2017 پیروز شد به عنوان برنده گرندپری آذربایجان از خط خاتمه عبور کند.

نکات کوتاه درباره گرندپری آذربایجان

این پیست از سال 2017 میزبان مسابقات فرمول یک است. اما در سال 2020 به دلیل محدودیت های بیماری کرونا، این گرندپری برگزار نشد. تا به امروز هیچ راننده ای دو بار در این پیست برنده نشده است. دنیل ریکاردو در سال 2017، لوئیس همیلتون در سال 2018 و والتری بوتاس در سال 2019 برنده گرندپری آذربایجان شده اند.

چارلز لکلرک راننده تیم فراری رکورددار سریعترین دور این پیست است. او زمانی که در مسابقات فرمولا2 حضور داشت نیز رکورد سریعترین دور را در این پیست بدست آورده بود. والتری بوتاس هم زمانی که برای ویلیامز رانندگی می کرد رکورد بیشترین سرعت در این پیست را ثبت کرد. رکورد غیر رسمی بوتاس در سال 2016 ثبت شد و او توانست به حداکثر سرعت 378 کیلومتر در ساعت برسد.

لانس استرول راننده فعلی تیم استون مارتین هم دومین رکورد جوان ترین راننده حاضر در سکوی قهرمانی را در این پیست از آن خود کرد. او پس از مکس فرشتاپن با 18 سال و 239 روز سن این رکورد را از آن خود ساخت. فرشتاپن زمانیکه رکورد جوان ترین راننده حاضر در سکوی قهرمانی را ثبت کرد، 11 روز از لانس استرول جوان تر بود.

آخرین باری که تیم ویلیامز در سکوی قهرمانی حضور داشت نیز در این پیست بود. لانس استرول زمانی که برای ویلیامز رانندگی می کرد با حضور در سکوی سومی آخرین پودیوم ویلیامز در مسابقات فرمول یک را بدست آورد.

ادامه بحث ها درباره بال های انعطاف پذیر ردبول و مرسدس

FIA در گرندپری آذربایجان این نقاط را در بال عقب تیم ها برای راحت تر دیدن شدن حرکت آنها در سرعت بالا علامت گذاری کرده است.

هیجان علاوه بر پیست، در خارج از پیست نیز ادامه دارد. بحث اما درباره قطعات انعطاف پذیر است. در یک سمت تیم هایی چون مکلارن و مرسدس قرار دارند که از بال عقب غیر منعطف استفاده می کنند. در طرف دیگر اما تیم هایی چون ردبول، فراری و آلفارومئو قطعات انعطاف پذیر دارند. از آنجایی که احتمال شکایت تیم ها از یکدیگر وجود دارد، فدراسیون جهانی به دنبال راه حلی برای این بحث است. در این گرندپری FIA نقاطی را در بال عقب تیم ها علامت گذاری کرده است. این علامت ها حرکات بال عقب تیم ها را راحت تر به نمایش خواهند گذاشت.

این علامت های 10 میلیمتری در 12 نقطه مختلف بال عقب تیم ها قرار دارند. این نقاط مناطقی هستند که فدراسیون جهانی بر روی حرکت آنها تمرکز دارد. FIA پیش تر گفته بود که آزمون های بیشتری را برای میزان انعطاف بال ها در نظر خواهد گرفت. میزان جابجایی این نقاط می تواند مرجع خوبی برای تست های سخت گیرانه تر فدراسیون جهانی باشد.

خلا قانونی یا راه حل جدید؟

اما بال های انعطاف پذیر چیز جدیدی در فرمول یک نیست. طراحان اتومبیل های فرمول یک همواره سعی دارند در جهتهای مستقیم میزان اصطکاک هوا با بدنه خودرو را به حداقل برسانند. ساخت بال های انعطاف پذیر یکی از این راه کارها است. گرچه اتومبیل ها پیش از شروع فصل تست های انعطاف و کششی FIA را پشت سر می گذارند، اما ظاهراً یک خلاً قانونی در این میان وجود دارد. چرا که شاهد حضور بال های منعطف در اتومبیل های فرمول یک هستیم.

20 درجه تلرانس مجاز است، فعلاً!

از همین رو، فدراسیون جهانی تصمیم گرفت تست های جدید برای بال ها در گرندپری فرانسه ترتیب ببیند. اما قبل از این تست، فدراسیون جهانی با استفاده از نقاط قرار گرفته بر روی بال ها موضوع را بیشتر بررسی می کند. به تیم ها زمانی داده شده است تا خود را برای تست های گرندپری فرانسه آماده کنند. اما در یک ماه باقی مانده تیم ها نباید بیشتر از 20 درجه تلرانس در انعطاف داشته باشند.

گرندپری آذربایجان - نحوه تست انعطاف بال عقب توسط فدراسیون جهانی

در این میان، ردبول و مرسدس در رقابت برای کسب عنوان قهرمانی فصل هستند. از همین رو، احتمال شکایت مرسدس علیه ردبول یا بالعکس نیز تا قبل از گرندپری فرانسه وجود دارد.

گرندپری آذربایجان - نحوه تست کشش بال عقب توسط فدراسیون جهانی

پس از اینکه تیم ها در اواخر سال های 1990 بال های عقب منعطف را وارد فرمول یک کردند، FIA تست کشش را نیز به تست های خود افزود. در آن سال ها این بال های عقب منعطف در سرعت های زیاد شکسته می شدند. در اثر این شکستگی و جدا شدن بال عقب، نیروی رو به پایین (دانفورس) هم در این نقطه از بین می رفت و شاهد تصادفات بسیاری بودیم. فدراسیون جهانی هم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی چاره ای جز سخت گیری های بیشتر نداشت.

ماده 3.9.9 چیست؟

تست ها در طول سال ها سخت تر شد و تیم ها هم مدام در پی راه حل های جدید بودند. از همین رو، فدراسیون جهانی نامه ای به تیم ها در گرندپری اسپانیا ارسال کرد. در این نامه نوشته شده بود که طبق ماده 3.9.9 قوانین خودروهایی وجود دارند که تست های انعطاف را پشت سر گذاشته اند. اما بال های آنها همچنان منعطف است. اما ماده 3.9.9 چیست؟ این ماده می گوید: اگر FIA احساس کند قطعه ای در اتومبیل ها در زمان حرکت تغییر شکل می دهد، اجازه دارد تست های سخت تری اجرا کند.

گرندپری آذربایجان - نحوه تست های جدید انحراف بال عقب

در گرندپری فرانسه چه اتفاقی می افتد؟ فدراسیون جهانی قرار است تست جدید اجرا کند. همانطور که در تصویر نیز قابل مشاهده است تست های جدید بدین شکل خواهد بود. وزنه ای در 20 میلیمتری ابتدایی بال عقب به میزان 750 نیوتن متر فشار وارد می کند. 350 میلیمتر بعد از نقطه مرکزی محور عقب وزنه دیگری قرار خواهد گرفت. این وزنه در ارتفاع 890 میلیمتری و در میانه بال عقب قرار می گیرد. وزنه مورد نظر 1000 نیوتن متر فشار به این نقطه وارد می کند. این فشار 300 میلیمتر دورتر از وسط خودرو به بال عقب وارد می شود.

در نتیجه این تست ها حداکثر تلرانس مجاز برای انعطاف 1 درجه خواهد بود. البته فدراسیون جهانی همچنان از طریق دوربین ها به انعطاف بال عقب نظارت می کند. اگر بعد از انجام این تست ها باز هم مورد مشکوکی وجود داشته باشد، تست های جدیدی اعمال خواهد شد. فدراسیون جهانی این اجازه را طبق ماده 3.9.9 به خود داده است. البته این اتفاق چه برای تیم ها و چه برای فدراسیون جهانی هزینه بسیاری خواهد داشت.

بال جلو مرسدس انعطاف پذیر است؟

گرندپری آذربایجان - بال جلو اتومبیل تیم مرسدس

موضوع بحث فقط بال عقب ردبول نیست. تیم ردبول مطرح نمود که بال جلو تیم مرسدس هم انعطاف پذیر است. ردبول تهدید کرد که اگر مرسدس علیه این تیم شکایت کند، آنها هم شکایتی علیه انعطاف بال جلو مرسدس ثبت خواهند کرد. البته ردبول در زمینه شکایت ها بی تجربه نیست. در سال هایی که این تیم قهرمانی های پی در پی بدست می آورد، تیم های دیگر علیه موارد گوناگونی از ردبول شکایت می کردند.

در گرندپری آذربایجان تیم مرسدس هم مانند ردبول از بال عقب انعطاف پذیر استفاده می کند. ردبول هم مانند مرسدس از بال جلو انعطاف پذیر استفاده میکند! باید دید برنده نهایی این جنگ تکنولوژی کدام تیم است.

چهارده راننده از موتور جدید استفاده می کنند

بسیاری از رانندگان در گرندپری آذربایجان از موتورهای جدیدی استفاده می کنند. رانندگان تیم های مرسدس، استون مارتین، آلفارومئو، فراری، هاس و ویلیامز از موتور، توربو و MGU-H جدید استفاده می کنند.

همچنین رانندگان تیم های مرسدس، مکلارن، استون مارتین، ویلیامز و فراری از MGU-K های جدید بهره می برند.

نیکیتا مزپین راننده تیم هاس هم تنها راننده ای است که واحد کنترل الکترونیکی جدیدی دارد.

تمامی تیم هایی که نام آنها ذکر شد تا پیش از این اولین موتورهای خود را استفاده می کردند. اما در گرندپری آذربایجان دومین موتورهای خود را استارت زدند. به غیر از این، شانزده راننده از بیست راننده حاضر از اگزوز جدید استفاده می کنند.

گرندپری آذربایجان - احتمال پنالتی دریافت آلونسو در طول فصل به دلیل استفاده از اگزوزهای بیشتر وجود دارد.

در این میان فرناندو آلونسو از پنجمین اگزوز خود در این فصل استفاده می کند. در این فصل محدودیت جدیدی برای استفاده از اگزوزها هم در نظر گرفته شده بود. رانندگان می توانند تنها از هشت اگزوز در طول فصل استفاده کنند. این بدان معناست که احتمال پنالتی دریافت آلونسو در طول فصل نیز وجود دارد.

پیرلی فشار باد تایرها را تغییر داد، تیم ها دچار مشکل شدند!

کمپانی پیرلی به عنوان تأمین کننده تایرهای مسابقات فرمول یک، فشار باد تایرها را تغییر داد. پیرلی بجای 19، فشار باد تایرها را 20 PSI انتخاب کرد. از همین رو برخی از تیم ها با مشکل فرسایش بیش از حد تایر رو به رو شدند. چارلز لکرک و والتری بوتاس این موضوع را از طریق ارتباط رادیویی به تیم های خود گفتند.

نیکیتا مزپین مشمول خدمت شد!

گرندپری آذربایجان - نیکیتا مزپین از سوی دولت روسیه با مشکل خدمت سربازی روبرو شد

در حاشیه برگزاری گرندپری آذربایجان عنوان شد که دولت روسیه به نیکیتا مزپین گفته است که باید به خدمت سربازی برود! این در حالی است که نیکیتا هر دو هفته یکبار می بایست در رقابت های فرمول یک حضور داشته باشد. مزپین مطرح نمود که نمی داند باید این مشکل را چطور رفع کند. شاید آینده او در رقابت های فرمول یک در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

پدر نیکیتا مزپین یکی از سرمایه گذاران اصلی تیم Haas بشمار می رود.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: بیت ران
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10202

به "گرندپری آذربایجان ، از بال های انعطاف پذیر تا سربازی مزپین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرندپری آذربایجان ، از بال های انعطاف پذیر تا سربازی مزپین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید