4سیاست بانک مرکزی درحوزه رمزارز، ایجاد پلتفرم مشترک درشبکه بانکی

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، ناصر حکیمی در همایش فناوری زنجیره بلوک، رمز ارز و کاربردهای آن در بانکداری که به همت شرکت خدمات انفورماتیک برگزار گردید از اعلام چهار سیاست اصلی بانک مرکزی در حوزه رمز ارز تا سرانجام ماه جاری اطلاع داد و گفت: بحث اول اعلام موضع جدید نسبت به رمز ارزهای رایج بین المللی است که به نظر می رسد با توجه به جمع بندی های انجام گردیده در آینده ای نزدیک با تجدید نظر در ممنوعیت های فعلی باید نگاه جدی به آن داشت.

4سیاست بانک مرکزی درحوزه رمزارز، ایجاد پلتفرم مشترک درشبکه بانکی

وی بحث دوم را استخراج رمز ارزها عنوان نمود و اضافه کرد: موضوع سیاست کشور در برابر استخراج رمز ارزهای رایج دنیا به عنوان یکی دیگر از مسائل مهم در زمینه تصمیمات اعلامی بانک مرکزی است که مبحثی صنعتی محسوب می گردد.

حکیمی در ادامه با اشاره به تاکید برخی از مسئولان اقتصادی به ایجاد رمز ارز ملی گفت: در همین راستا شرکت خدمات انفورماتیک نسخه ای را برای آزمایش آماده نموده و نکته مهم آن است که سیاستگذار برای استفاده از آن در حوزه پرداخت احتیاج به اعلام موضع دارد.

معاون بانک مرکزی در عین حال بیان نمود: در مورد بحث رمز ارزها شاهد رواج این موضوع هستیم که آن را به عنوان راه حلی قطعی برای حل مشکلات مطرح می نمایند اما در مورد روش تحقق آن چندان اظهار نظری نگردیده است.

وی توضیح داد: بانک مرکزی مانیتورینگ و رصد اتفاقات این حوزه را مانند سایر بانک های دنیا در دستور کار دارد.

حکیمی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ما همیشه برای مبادلات بین چند بانک بحث یک نهاد واسط که مبادلات بین اشخاص و نهادها را برقرار کند چالش داشتیم که بلاکچین این کارها را انجام می دهد گفت: فناوری بلاکچین این واسط را حذف می نماید و تحولی جدی در ایجاد شبکه ها یا روش های جدید مبادلات رقم می زند و این قطعا بعضی مراودات شبکه مالی را تحت تاثیر قرار می دهد.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با تاکید بر اینکه محدودیت انتقال و پذیرش در رمز ارزها موجب می گردد این فناوری نتواند جایگزین ارزهای رایج گردد اضافه کرد: موضوع پذیرش و نقل و انتقالات مالی در رمز ارزها باید همزمان مورد توجه قرار گیرد.

بانک مرکزی تنها متولی ارزهای رمزنگار

همچنین، ابوطالب نجفی نیز از برگزاری دو همایش دیگر تا انتها سال جاری از سوی شرکت خدمات انفورماتیک با محورهای جدید از جمله PSD2 اطلاع داد و گفت: بحث آنالیز فناوری در دهه آینده، مزایا و کاربردهای بلاک چین، چگونگی پیاده سازی و تدوین مقررات در این بخش از جمله معیارها مورد بحث در این بخش است.

وی گفت : با ورود فناوری در دو دهه قبل بسیاری از فرآیند ها تغییر یافته و مباحثی مثل بیگ دیتا و پردازش ابری مطرح و در نسل بعدی فناوری، بلاک چین به وجود آورنده تمام تغییرات است.

نجفی توضیح داد: مزایای بلاک چین حذف واسطه است و بلاک چین در ثبت دفاتر و اسناد از سال های دور وجود داشته است، بدین معنا که یکسری افراد معتبر یک سند را امضا و به آن اعتبار می بخشند که روند کار در بلاک چین هم این گونه است و اطلاعات به صورت یک شبکه توزیع گردیده از سوی تمام اجزا نگهداری می گردد.

نجفی اضافه کرد: پیش بینی گردیده تا سال 2027 در حدود 10 درصد GDP کشورها با بهره گیری از فناوری بلاک چین در بازارهای مالی تامین گردد و بلاک چین می تواند 110 بیلیون دلار در شبکه مالی هزینه ها را کاهش دهد.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به بهره برداری از فناوری بلاک چین در تمام صنایع، گفت: این فناوری بازاری را باز می نماید و بهره گیری از آن در ثبت سفارش ها در این بستر منجر به شفافیت می گردد، زیرا این بستر قابلیت دستکاری ندارد ولی به دلیل این که فناوری جدیدی است احتیاج به سرمایه گذاری های دارد.

نجفی توضیح داد : 70 نوع پلتفرم در بلاک چین وجود دارد که در صورت عدم هماهنگی در پیاده سازی این فناوری با مشکلات متعددی روبرو می شویم.

وی خاطر نشان کرد: بلاک چین در تمام بخش ها کاربرد های متعددی دارد ، البته با ورود اینترنت ثروت برای افرادی خاص ایجاد شد و اینترنت نتوانست برابری اجتماعی را ایجاد کند، اما بلاک چین قادر است نابرابری های اجتماعی را کاهش دهد.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک یادآور شد : 70 درصد مردم دارای ملک و دارایی هستند که در صورت ایجاد کودتا در کشور منجر به ضبط دارایی ها و سپرده های مردمی می گردد، در صورتی که اگر این اطلاعات در فناوری بلاک چین پیاده سازی گردد, امکان مصادره آن با تغییر حکومت ها وجود ندارد.

نجفی توضیح داد: دارایی ها اکنون در کشور در دست افراد خاصی است و راه حل آن بهره گیری از فناوری بلاک چین در کسب و کارها است که منجر به حذف واسطه ها می گردد.

وی گفت : برای یک تراکنش ساده در حال حاضر هزاران هزار سرور و شبکه درگیر هستند در صورتی که تسویه آن، در 72 ساعت بعد انجام می گردد، ولی در فناوری بلاک چین پرداخت و تسویه با سرعت بالا و همزمان انجام می گردد.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید نمود: بکارگیری از فناوری بلاک چین هزینه نقل وانتقالات بین المللی را کاهش می دهد وهمانگونه که با عرضه یک اپلیکیشن و استفاده از فناوری بلاک چین در آن، انتقالات مالی بین المللی با کارمزد زیر 2 درصد و با سرعت انجام می گردد.

وی خاطر نشان کرد: بلاک چین در خدمت توده مردم است و استفاده از این فناوری در آثار هنرمندان منجربه به رعایت مالکیت معنوی و پرداخت هزینه برای استفاده از آثار هنرمندان می گردد و شرکت های بزرگ واسط در این بخش حذف می گردد.از این رو بلاک چین یک فناوری فونداسیونی است که پیاده سازی آن زمان بر است ولی اگر درست پیاده سازی گردد، منجر به تحول در تمام بخش ها می گردد.

نجفی توضیح داد: بکارگیری فناوری بلاک چین در تمام صنایع و بخش های کشور منجر به کاهش هزینه ها و شفافیت می گردد و تغییرات زیادی را به وجود آورده ضمن اینکه تار و پود دولت ها و بانک ها را به هم می ریزد و انسان دیگر درگیر فرآیندها در این بخش نمی گردد.

نجفی در خصوص رمز ارزها گفت: در جنوب آسیا که جامعه آن نقد محور بوده و در آرژانتین نیز که ضریب نفوذ کارت های اعتباری در آن کم است استقبال خوبی از بیت کوین شد.

وی گفت : برای انتقال وجه آنی در کشور سامانه های مختلف با کارمزد پایین وجود دارد که با توجه به کاهش ارزش پول در ایران و با توجه به بالا بودن هزینه های جا به جایی نقل و انتقالات بین المللی پول ضروری است برای ارز رمزها مقررات در کشور به وجود بیاید و قانونگذاری در بخش ارز رمزها برای ایجاد نشدن خلق پول، جلوگیری از تخلفات در این بخش و حمایت از حقوق مصرف نمایندگان لازم انجام گردد.

نجفی یاد آور شد: شرکت خدمات انفورماتیک با آنالیز دیدگاه ها در خصوص بیت کوین در 70 کشور در نهایت یک سند در این خصوص منتشر می نماید وپس از آن آماده استفاده از نظرات کارشناسان است.

وی با اشاره به ایجاد ارز رمز ملی از سوی پست بانک گفت: ایجاد ارز رمز ملی تنها باید در بانک مرکزی انجام گردد و دیگر نهادها اجازه ایجاد ارز رمز ملی ندارد و پشتوانه ارز رمز ملی خیلی در این بخش اهمیت دارد.

وی گفت: انتشار رمز ارز ها در بخش خصوصی با مخاطراتی همراه است و شرکت خدمات انفورماتیک در طراحی ارز رمز ملی که منتشر نماینده آن بانک مرکزی است و پشتوانه آن پول ملی کشور است و در تعداد آن محدودیت نداشته و عملیات استخراج ندارد ضمن اینکه نقش بانک های تجاری تایید تراکنش های این رمز ارز است.

نجفی گفت: قصد ایجاد یک پلتفرم بانکی در بستر بلاک چین برای شبکه بانکی با کمک همه متخصصان داریم. همچنین ایجاد یک kyc را در دستور کار داریم.

وی با تاکید بر جلوگیری از ایجاد پلتفرم های متعدد در بستر بلک چین، گفت: به منظور جلوگیری از اتلاف هزینه با همکاری یک پلتفرم بانکی در شبکه بانکی برای بهره گیری هم ایجاد کنیم.

تغییر سیاست بانک مرکزی در مورد رمزارزها

داوود محمد بیگی، در پنل تخصصی فرصت ها و تهدیدهای فناوری بلاک چین در صنعت بانکداری گفت: فلسفه وجودی فناوری بلاک چین حذف واسطه سوم و نهاد ناظر است ولی تمام کشورها درصدد هستند که به دنبال تحولات ایجاد گردیده در رمز ارزها که یکی از محصولات بلاک چین است این فناوری جدید را مقررات گذاری نمایند.

وی گفت: چالش اصلی در رمز ارزها این است که نهاد ناظر تا کجا می تواند به آن ورود نمایند. زیرا در خصوص رمز ارزها سیاست یکسانی در تمام کشورها وجود ندارد و هر کشوری بر اساس نوع فعالیت خود سیاست های مختلفی در این بخش در پیش گرفته است. اما در خصوص پول و ارزهای رایج تمام کشورها سیاست مشخصی دارند و این نقطه تفاوت در این دو بخش است.

محمد بیگی یادآور شد: در کشورها قوانین در روبرو با رمز ارزها انعطاف پذیری دارند و از ممنوعیت به استقبال و بهره گیری از ارز رمزها تغییر سیاست داده اند. وی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی بانک مرکزی نظارت بر حوزه پولی و مالی است و بانک های مرکزی مقرراتی را که وضع می نمایند به دلیل صیانت از دارایی های مشتریان بانک ها است، گفت: با توجه به اصول حاکم در بانک مرکزی ایران باید دید چه سیاستی در روبرو با رمز ارزها در پیش می گیرد زیرا بانک مرکزی در گذشته اظهار نظری در این خصوص ننموده بود تا سال گذشته که خرید و فروش رمز ارزها از سوی کمیته مبارزه با پولشویی بانک مرکزی ممنوع شد که تصمیمی شتابزده بود و امروز با توجه به شناخت بهتر از این پدیده و با توجه به دانشی که در این خصوص در کشور شکل گرفته سیاست خود را تغییر داده و بزودی اعلام می نماید.

وی با اشاره به سه شکل اصلی ارز مرزها گفت: ارزهای رمز نگاری گردیده رایج، ارزرمز ملی و ارز رمزهای بین کشوری در این بخش مطرح است. محمد بیگی توضیح داد: تک تک المان های ارز رمزها را باید آنالیز کرد و با شناخت ریسک ها و فرصت ها در این خصوص دست به مقررات گذاری کرد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نباید زیاد در بهره گیری از ارز رمزها رایج و مبادلات آن دخالت کند، گفت: بانک مرکزی با توجه به رسالت ذاتی و ریسک ها و فرصت های این بخش باید نسبت به مقررات گذاری در این بخش اقدام کند.

محمد بیگی با تاکید بر اینکه بهره گیری از فناوری بلاک چین بسیار گران قیمت است و بانک مرکزی خود را مسئول این حوزه نمی داند، گفت: بانک مرکزی البته در محصولات بلاک چین که در بخش مالی و تعاملات مالی عرضه گردیده خود را مسئول می داند و با بهره گیری از نظرات خبرگان دست به تنظیم مقررات در این بخش می زند.

آمادگی شبکه بانکی برای بهره گیری از رمزارزها

مرتضی ترک تبریزی هم در این پنل در پاسخ به استراتژی شبکه بانکی در بخش ارز رمزها و فناوری بلاک چین گفت: بانک ها بیشتر نگران آمادگی برای بهره گیری از زیر ساخت بلاک چین و ارائه سرویس در این بستر هستند.

وی گفت: هر زمانی که فناوری جدیدی در غرب ورود می نماید بانک ها در ایران نگران آمادگی برای روبرو با این فناوری ها هستند. وی توضیح داد: فناوری تغییراتی را به وجود می آورد مثل بیگ دیتا که به بانک ها قدرت پیش بینی می دهد و با ایجاد تب بلاک چین در کشور و محصولات آن مثل محصولات هوشمند بانکی و KYC آمادگی بهره گیری از این فناوری را در شبکه بانکی ایجاد کردیم تا به کمک رگولاتور مدیریت این بخش را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه از دوسال پیش در بانک ملت با ایجاد زیر ساخت بلاک چین سعی برآمادگی در روبرو با این فناوری داشتیم، اضافه کرد : در بانک ملت چهار محصول در حوزه فناوری بلاک چین آماده نموده ایم با کمک بسیاری از شرکت ها با ایجاد یک شبکه بلاک چین در این بانک و آنالیز روندها در کشور سعی در رصد صندلی خود در کشور کردیم. وی گفت: همچنین با ایجاد یک کارگروه بلاک چین در بانک ملت به دنبال ایفای نقش این بانک در بهره گیری از فناوری بلاک چین در معاملات بین المللی بودیم.

ترک تبریزی یادآور شد: بانک ملت با اموزش نیروی انسانی و تربیت و ایجاد بازیگران ماهر در شبکه بانکی در بخش فناوری بلاک چین سعی در ایجاد آمادگی برای بهره گیری از این فناوری و ارائه محصولات بخصوص در بخش KYC داشته است.

فراوری محصولات مرتبط با کاربرد بین المللی رمزارزها

تاریخی، پژوهشگر اقتصادی نیز در این پنل تخصصی با تاکید بر چالش و نقطه ضعف های فناوری بلاک چین گفت: این فناوری در گزارش های معتبر دنیای به عنوان فناوری لقب گرفته که بیشترین سوء برداشت از آن گردیده معرفی گردیده است.

وی گفت: عدم بلوغ نسبت به بلاک چین در دنیا مطرح گردیده و همچنین عدم هماهنگی محصولات متنوعی که با بهره گیری فناوری بلاک چین فراوری می گردد یکی از چالش های این فناوری است.

تاریخی توضیح داد: رمز ارز ملی در دنیا هم وجود دارد و سه حالت مختلف دارد که یا بر پایه پول ملی یا بر پایه چیزی غیر از پول ملی مثل طلا و نفت است که کاربرد داخلی دارد و دیگری ارز رمزهای با کاربردهای فرا ملی برای معاملات بین کشوری است.

وی توضیح داد: در کشور احتیاجمند فراوری چنین محصولاتی در حوزه پرداخت هستیم تا ادعاهای کارکردی این فناوری را آنالیز کنیم و فناوری بلاک چین می تواند در نهادهای حاکمیتی و سطح کسب و کارها مورد استفاده قرار گیرد و امیدواریم این بستر با بهره گیری از فناوری بلاک چین در کشور شکل بگیرد. وی با اشاره به دغدغه های بانک مرکزی در خصوص روبرو با ارز رمزها گفت: مشکلاتی در خصوص پولشویی، تخلفات، کاهش ارزش پول ملی از دغدغه های بانک مرکزی است.

تربیت نیروی انسانی متخصص در بخش رمزارزها

مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی نیز در این پنل گفت: اگر در کشور بخواهیم در روبرو با فناوری بلاک چین و ارز رمزها مقاومت کنیم کسب و کارهای خود را از دست می دهیم از این رو باید در کشور به دنبال آمادگی برای بهره گیری از این فناوری حرکت کنیم.

وی گفت: نظام بانکی می تواند از عهده بهره گیری از این فناوری بر آید البته تربیت نیروی انسانی متخصص در این بخش یکی از دغدغه ها است و باید در نظام آموزشی به این بخش توجه داشت.

مهدیون توضیح داد: در فرهنگ عمومی و آموزش باید به این خصوص توجه گردد و در مقررات و رگولاتوری باید به این مهم توجه کرد که هر فناوری رگولاتوری و فرآیندهای خاصی را با خود ایجاد می نماید و مقررات خاصی را احتیاجمند است که باید آنرا مدنظر داشت. وی اضافه کرد: فناوری بلاک چین مقررات و فرآیند های مالی را تحت تاثیر قرار می دهد از این رو باید در روبرو با آن آماده شد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 178

به "4سیاست بانک مرکزی درحوزه رمزارز، ایجاد پلتفرم مشترک درشبکه بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4سیاست بانک مرکزی درحوزه رمزارز، ایجاد پلتفرم مشترک درشبکه بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید